Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft samma fel på min här alldeles och jag har bytt lmm,lamda och magnetventil. Min lamda gick då lmm gick sönder. Följdfel? Hade felkoder på detta.När jag bytt dessa och rengjort elektoniska gasspjället blev jag av med vandrande tomgång. Då återstod det att få kraft vid gas och jag köpte en magnetventil ( kollat på forumet )på skroten men den slog inte lika som en ny vid test. De kan tydligen läcka bredvid och då fick jag ingen kraft vid gaspådrag eller bara lite. Bilen gick som en gammal moped som inte fick soppa.
Kolla lamda, rengöring?
Går nu med
VROOOOOOOM :-DD :-DD
Hej Zeppe!
Jo jag testade på din inrådan att byta magnetventilen (lånade från min andra v70Ltt) och var ute och skrämde bärplockare för då den tar i så går det som tusan...
Men dessvärre så gör den inte det hela tiden, skall testa och spraya tryckslangen till intercoolern (kommer att dubbalchecka magnetventilen genom att montera den på den andra v70) Gasspjället har jag gjort rent på den andra och det blev väldigt bra så jag skall ta och ta mig an det med...
Men först en tur med Bröööl bilen :twisted: 28+ ute och då skall man åka musse cab :D
Nu har jag dubbelcheckat magnetventilen i den andra v70:n och den e ok så det var inte det felet...
Skall ge mig på det så snart jag får tid "Grammse" :)
Har iaf uteslutit ett fel som vanligtvis ger dessa symtomer enligt flera skribenter på olika forum och det är laddluftläkage, kollade alla anslutningat med läckage spray liggandes på en "garageglädjeflicka" :wink: i hällregn... så nu minskar alternativen.
Men som sagt gasspjället vet jag av erfarenhet är en otäck liten :evil: så nu står den på tur :D
Jobbar skift på ett pappersbruk mm så det blir lite trångt om tid ibland men skall försöka att ta tag i spjället i dag när jag vaknar efter en välbehövlig sömn (har jobbat natt)/ blir det inte i dag så tar jag det i morgon då min skiftcykel är slut...
(har lite svårt att ändå tro att det är spjället då den tjorvar vid last dvs jag åker på farthållaren i 100 och jag känner att den rycker) Hmmm Skulle det visa sig att det inte är det felet så lär jag inte bli "Grammse" för det iaf
Så har jag då stulit mig lite tid till den lilla odågan 8)
Ut med gasspjället och sedan grundlig rengörning återmonterat rubbet (fan då e re inte kul å ha en turbo) trångt o djävligt då man inte har små näpna frökenhänder.
Hade lika gärna kunnar skaffat mig lite sömn i stället för att ägna min tid åt detta, för mitt idoga slit lönade sig föga. :roll:

Med andra ord det var inte felet...

Så nu får jag ta en liten funderare om man skall ta och köpa ett nytt spjäll, hittade en firma i england som säljer nya volvo orginal för 249£+30£ i frakt (ca 3000 pix) hemma i brevlådan!

Bättre än och lägga 3800+ frakt för ett renoverat ex från känd svensk firma
Har själv handlat ett hundratal pryttlar via Ebay och aldrig haft några problem ( många gånger snabbare leverans från england/tyskland än från Sverige
Kan bara tillägga att felkoden P1238 (ECM6806) är min ständiga följeslagare (har en Biltema ODBII läsare ständigt inkopplad, det är väl inte värdens bästa odb-läsare men den är i alla fall djävligt ful, så jag vill verkligen få nöjet att koppla ur den
Ett annat fel som kan uppstå är ju läckage på laddledningen men det är ju inte så djävla lätt att kolla om man har fel där ex startgas funkar inte då det är övertryck hörde att volvo kör med rökmaskin... hmm har iof ampuller för provtryckning av skorstenar som jag kunde testa, undra bara vad rovan säger om det? lär innehålla trigaser (trikloretylen) :-/O/
kan bara tilläga att den berer sig väldigt illa vid kall motor bluddrar bockar sig tjyvstannar tills man har varvartur den en vända då kvarstår bara de fel som jag tidigare redovisat...
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]