Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mide515
Frun i huset sitter och åker med V70N -05 ca 8 mil om dagen. Själv har jag min gamla 745. Dock så funderar vi på en mindre bil till henne. (Hon åker 95% motorväg i 120 km/h) Har sneglat på Kia ceed Diesel/focus diesel/golf diesel mm. Har nu en S40n flexi 1,6 på gång som verkar intressant . Hur är den ekonomiskt kontra körglädje??? Någon som har erfarenhet. Hur mkt drar en S40n i 120 Km/h? Andra förslag på bil? Kommer att handla för ca 120 -140 lappar. (Behöver en förstabil som dragbil till husvagnen, så V70 kommer vi behålla isåfall)
Användarvisningsbild
av camaro69
Har du skaffat en älskarinna så att du inte är rädd om frun längre? :wink:

Frun har ju den optimala pendlarbilen. Jag skulle aldrig låta min familj åka i någon liten "pappslöjdsbil", typ Kia eller Ford Ficus.
Säkerhet är ju inget värt i vissa lägen. :wink:
av mide515
Helt rätt... det ska vara 1,8 F. Och jag är rädd om hustrun, det är därför hon åker V70 sedan ett år tillbaka. Var inne ett tag på att byta V70 till en V70 D5/D 2,4 av nyare modell. Angående 1,8 f så har jag också en känsla av att den blir törstig i högre farter. Kul om någon som har en 1,8F och vet vad färddatorn säger vid högre farter.
av llesrof
camaro69 skrev:Har du skaffat en älskarinna så att du inte är rädd om frun längre? :wink:

Frun har ju den optimala pendlarbilen. Jag skulle aldrig låta min familj åka i någon liten "pappslöjdsbil", typ Kia eller Ford Ficus.
Säkerhet är ju inget värt i vissa lägen. :wink:
Nu är det inte 1987 längre och det finns fler biltillverkare än Volvo som bygger säkra bilar. Med tanke på att andra biltillverkare knappat in på Volvo när det kommer till att bygga säkra bilar, kan man ju undra vad Volvo lagt utvecklingsresurserna på de senaste åren? Skillnaderna är inte så stora, inte i teorin i alla fall. I praktiken kan det se annorlunda ut, men enligt Folksam så är det ju Toyota Avensis som är Sveriges säkraste bil. Men visst, så är det för många volvokörare, det finns ingen säkrare bil och bättre bil än Volvo och punkt slut. Många lever fortfarande i den övertygelsen att en Volvo 240 från 1975 är säkrare än *insert: valfri moderna asiatisk bil* för så har det alltid vart. Alla andra bilar är "pappslöjd" förutom amerikanska bilar från 50-talet och kanske en och annan tysk lyxbil. Ofta handlar det om att man vill försvara sitt eget val av bil och när de rationella skälen tar slut kan man alltid snacka skit om andra märken.

Självklart skall man prioritera säkerhet, men ibland måste man ta hänsyn till andra parametrar också. Hur man än vrider och vänder på det så finns det alltid en säkrare bil än den man har. Jag smäller hellre i en Merceds S500 -06 än i min Volvo XC70 av samma årsmodell. Varken Kia Ceed eller Ford Ficus är speciellt dåliga ur krocksäkerhetssynpunkt. Volvon är större och har fördel av det och jag påstår inte att Kia Ceed är lika säker som en V70, men den är inte dålig. En annan sak jag har lite svårt att förstå är det där om vem som skall ha den säkraste bilen i familjen. Förr var det vanligt att mannen tog den nya och fina bilen och frugan körde runt i en liten skitbil. Läser man här så verkar det ofta vara tvärt om och jag undrar om det är ett utslag av någon slags chevaleresk tanke att offra sig själv för familjen? Borde inte båda bilarna vara så säkra som möjligt? Borde inte två hyfsat säkra bilar vara bättre än en stor och säker och en liten och osäker? Vad är familjen värd om mannen omkommer i en olycka för att han offrar sig och kör en skitbil? Ja, det är bara en tanke.

Kia Ceed är en utmärkt bil. Hellre en sådan än en Ford Ficus.
av mide515
Ska åka och prova en ceed idag. Själv tycker jag ev en C30 D, men hon vill gärna ha en fyra dörrars när hon hämtar /lämnar barnen. Att man självklart åker säkrare i en större modernare bil är väl inget att orda om, men jag håller med förgående talare, att man någonstans måste dra en gräns. Men säkerheten är viktig och den finns i tunga volvo bilar, helt klart.
av mide515
Jag köpte en ny Clio till henne när hon jobbade i stan. Det var dock bensin i tanken och inte heller clio II som är större än den vi hade. Jag sålde den och hon fick ta V70 istället. Ska kolla länken och kolla in bilen på rejmes imorgon. Tack för tipset. Provade kia idag och den går riktigt bra. Men minus är att din ser lite plastig ut i inredningen. Men man får vad man betalar för, eller? :lol:
av rd350
Håller man sig borta från franska bilar så lever man nog lyckligare! :D Ford är väl inte heller nån höjdare. Då hade jag nog hellre satsat på en Kia. Detta är min åsikt som mek och plåtis på allbilsverkstad, fast Volvo står ju liksom i en klass för sig... 940 är Gyllenhammars (guds) gåva till mänskligheten! Men.. säkerheten har som någon sa tagit väldiga steg framåt i alla bilmärken.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]