Som bilist får jag väl i fortsättningen använda cykelbanan då, det finns förmodligen lika många ursäkter för det som när cyklande använder vägen.
Men då är du ju bara ivägen för de sympatiska cyklister som håller sig på cykelbanan och som inte ligger till grunden för din frustration som gör att du väljer cykelbanan. Varför läxa upp de cyklister som inte är en del av problemet? De borde snarare uppmuntras. Eller anser du att cyklisterna har ett kollektivt ansvar för dom som vinglar omkring som vettvillingar utanför cykelbanorna? :D
Jag ska banne mig tappa ut några ton med gatsten lite här och där på motorvägarna, så kan ni anpassa hastigheten efter att det finns hinder där. Liknelsen är vädligt grov, men cyklar man inte själv ska man inte generalisera. Cyklar man inte har man ingen aning om hur dåliga cykelbanorna är, i alla fall söder om Stockholm.
Intressant tanke. Men varför? Anpassa hastigheten? Till vad (förutom stenarna du vill lägga ut)?
- På vilket sätt är cykelbanorna dåliga? Ligger det verkligen stenar på dom, motsvarande gatsten på motorvägen? Utveckla gärna ditt påstående och ge några exempel på hur dåliga cykalbanorna är söder om Stockholm. Jag bor nämligen söder om Stockholm. Från bilen ser de jättefina ut med avfasade kanter vid vägkorsningarna, men jag cyklar inte så ofta så jag vet ärligt talat inte vilka brister de har.
- Må vara att bilister är så korkade att vi inte kan överleva utan att det måste sättas upp skyltar som talar om hur fort vi får köra, var vi inte får köra och poliser som övervakar och straffar oss när vårt omdöme brister och så vidare, men i övrigt brukar bilister vara rätt hyggliga på att anpassa sig efter rådande omständigheter. Att köra i 90 Km/tim på en landsväg är sällan några problem om ingen med vett och vilja lagt ut sten på vägen. Kör någon långsammare än mig så får jag anpassa mig och köra om när tillfälle ges, och så vidare. Där någon lagt ut sten, eller där vägen är dålig på motsvarande sätt, brukar man köra långsamare och försiktigare. Det är en ren självbevarelsedrift. Man kör inte på samma sätt på en smal grusväg eller inne i tätort som på en flerfilig motorväg. Man anpassar sig.
- Eftersom du med din liknelse med stenar på motorvägen vill lära oss bilister hur ni cyklister upplever situationen, måste det innebära att ni cyklister är oförmögna att anpassa er efter rådande omständigheter, till exempel att det ligger stora stenar på cykelbanan eller att ni får dela den med gångtrafikanter. Som jag beskrev ovan, de flesta bilister är rätt duktiga på att anpassa sin körning efter mängden hinder på vägen. Vad är det som hindrar en cyklist från att anpassa sig till ett liv på cykelbanan? Som bilist har jag inget annat att välja på än att anpassa mitt körsätt efter väglag, stenar och hinder. Och gudarna skall veta att vårt vägnät lämnar rätt mycket att önska. Men jag får acceptera läget även om jag inte gillar läget.
- Ditt resonemang ger mig intrycket, rätt eller fel, men det är det intrycket du ger mig, att cyklister verkar resonera att de
alltid skall kunna cykla så fort de kan utan att behöva ta hänsyn till omgivningen. Detta intryck förstärks när jag som bilist eller gångtrafikant möts av cyklister som far fram som vettvillingar på gator, trottoarer och gemensamma men filseparerade gång- och cykelbanor. Många cyklister kräver att bilisterna skall ta hänsyn till er men ni är själva exakt lika usla på att ta hänsyn till gående. Man skall inte kasta spjut i radhus. Det finns många cyklister som är hänsynstagande och försiktiga, men en väldigt stor del är inte det.
Varför kan inte en cyklist anpassa sin framfart? Varför är det en självklarhet att cyklister skall kunna få cykla hur fort som helst var som helst och när som helst? Jisses, tänk om motsvarande mängd bilister börjat resonera på samma sätt? Det skulle bli ett blodbad.