Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:Som bilist får jag väl i fortsättningen använda cykelbanan då, det finns förmodligen lika många ursäkter för det som när cyklande använder vägen.
Tycker jag absolut att du ska göra, så att du får se hur dåliga de är.
@eriikn

Du resonerar som en riktig Botkyrkabo. :-)-)
Som bilist får jag väl i fortsättningen använda cykelbanan då, det finns förmodligen lika många ursäkter för det som när cyklande använder vägen.
Men då är du ju bara ivägen för de sympatiska cyklister som håller sig på cykelbanan och som inte ligger till grunden för din frustration som gör att du väljer cykelbanan. Varför läxa upp de cyklister som inte är en del av problemet? De borde snarare uppmuntras. Eller anser du att cyklisterna har ett kollektivt ansvar för dom som vinglar omkring som vettvillingar utanför cykelbanorna? :D
Jag ska banne mig tappa ut några ton med gatsten lite här och där på motorvägarna, så kan ni anpassa hastigheten efter att det finns hinder där. Liknelsen är vädligt grov, men cyklar man inte själv ska man inte generalisera. Cyklar man inte har man ingen aning om hur dåliga cykelbanorna är, i alla fall söder om Stockholm.
Intressant tanke. Men varför? Anpassa hastigheten? Till vad (förutom stenarna du vill lägga ut)?

- På vilket sätt är cykelbanorna dåliga? Ligger det verkligen stenar på dom, motsvarande gatsten på motorvägen? Utveckla gärna ditt påstående och ge några exempel på hur dåliga cykalbanorna är söder om Stockholm. Jag bor nämligen söder om Stockholm. Från bilen ser de jättefina ut med avfasade kanter vid vägkorsningarna, men jag cyklar inte så ofta så jag vet ärligt talat inte vilka brister de har.

- Må vara att bilister är så korkade att vi inte kan överleva utan att det måste sättas upp skyltar som talar om hur fort vi får köra, var vi inte får köra och poliser som övervakar och straffar oss när vårt omdöme brister och så vidare, men i övrigt brukar bilister vara rätt hyggliga på att anpassa sig efter rådande omständigheter. Att köra i 90 Km/tim på en landsväg är sällan några problem om ingen med vett och vilja lagt ut sten på vägen. Kör någon långsammare än mig så får jag anpassa mig och köra om när tillfälle ges, och så vidare. Där någon lagt ut sten, eller där vägen är dålig på motsvarande sätt, brukar man köra långsamare och försiktigare. Det är en ren självbevarelsedrift. Man kör inte på samma sätt på en smal grusväg eller inne i tätort som på en flerfilig motorväg. Man anpassar sig.

- Eftersom du med din liknelse med stenar på motorvägen vill lära oss bilister hur ni cyklister upplever situationen, måste det innebära att ni cyklister är oförmögna att anpassa er efter rådande omständigheter, till exempel att det ligger stora stenar på cykelbanan eller att ni får dela den med gångtrafikanter. Som jag beskrev ovan, de flesta bilister är rätt duktiga på att anpassa sin körning efter mängden hinder på vägen. Vad är det som hindrar en cyklist från att anpassa sig till ett liv på cykelbanan? Som bilist har jag inget annat att välja på än att anpassa mitt körsätt efter väglag, stenar och hinder. Och gudarna skall veta att vårt vägnät lämnar rätt mycket att önska. Men jag får acceptera läget även om jag inte gillar läget.

- Ditt resonemang ger mig intrycket, rätt eller fel, men det är det intrycket du ger mig, att cyklister verkar resonera att de alltid skall kunna cykla så fort de kan utan att behöva ta hänsyn till omgivningen. Detta intryck förstärks när jag som bilist eller gångtrafikant möts av cyklister som far fram som vettvillingar på gator, trottoarer och gemensamma men filseparerade gång- och cykelbanor. Många cyklister kräver att bilisterna skall ta hänsyn till er men ni är själva exakt lika usla på att ta hänsyn till gående. Man skall inte kasta spjut i radhus. Det finns många cyklister som är hänsynstagande och försiktiga, men en väldigt stor del är inte det. Varför kan inte en cyklist anpassa sin framfart? Varför är det en självklarhet att cyklister skall kunna få cykla hur fort som helst var som helst och när som helst? Jisses, tänk om motsvarande mängd bilister börjat resonera på samma sätt? Det skulle bli ett blodbad.
Jag försvarar inte cyklisterna som kör som vettvillingar. Jag anser också att man ska köra med insidan av skallen. Men att alltid tvinga upp cyklisterna på cykelbanorna är som att tvinga bilarna att köra genom stan där vissa vägar är kombinerad gågata, trots att du vill komma fort till andra sidan så får du inte åka Essingeleden. Du måste åka på gågatorna. I vissa fall är det rena bilgator, men då är det stenar, glas och potthål, gamla grävningar som lagats dåligt. Överdriver kanske om jag säger att det är så överallt, men det är ett problem. Ska försöka ta lite bilder någon gång när jag cyklar. Nu är jag inte en snabbcyklande cyklist, så jag åker mer på cykelbanorna än min kollega, men jag gör det inte överallt.
Några som åker ung. lika fort som de snabbare cyklisterna är EU-mopparna. Finns ju en del som kör mitt i vägen på 70-sträckor, kan ju irritera mig lika mycket som en cyklist som kör mitt i vägen. Kanske de också ska upp på cykelbanorna precis som de andra mopparna?

Edit:
Kom på en sak som är ytterst irriterande som cyklist. Om man nu cyklar på cykelbanorna, varför stannar bilarna mitt på övergångsstället/cykelbanan? Stanna efter, får man inte plats, stanna innan. När man kommer till 10:e övergången och det är 8:e gången man måste köra runt en bil är man rätt less. Ibland har jag lust att stanna framför en bil för att invänta en svängande bil från andra hållet för att se reaktionen, men det skulle ju inte direkt förbättra relationen bilist/cyklist.
Men att alltid tvinga upp cyklisterna på cykelbanorna är som att tvinga bilarna att köra genom stan där vissa vägar är kombinerad gågata, trots att du vill komma fort till andra sidan så får du inte åka Essingeleden. Du måste åka på gågatorna. I vissa fall är det rena bilgator, men då är det stenar, glas och potthål, gamla grävningar som lagats dåligt.
He he he... men det är ju det jag säger, vägarna för bilarna är inte heller så bra :D Det hela är nog så enkelt att det handlar om bristande förståelse mellan bilister, cyklister och gångtrafikanter. BIlisterna sitter i sin plåtbubbla och förbannar allt och alla som kommer i närheten och kan utgöra ett hinder, eller ännu värre, komma föra, dom själva. Cyklister förbannar både bilister och gångtrafikanter, bilisterna eftersom de kan ta död på en cyklist och gångtrafikanterna eftersom de helt plötsligt kan kliva rakt ut i cykelbanan utan att se sig för. Gångtrafikanterna tror sig ha koll på allt samtidigt och inser inte att de skrämmer skiten ur både bilister och cyklister när de kliver rätt ut i gatan när de går där och SMS:ar. Ingen vill förstå den andra och framför allt inte göra eftergifter för att underlätta åt den andra. Detta kan vi alla bli bättre på.

Några som åker ung. lika fort som de snabbare cyklisterna är EU-mopparna. Finns ju en del som kör mitt i vägen på 70-sträckor, kan ju irritera mig lika mycket som en cyklist som kör mitt i vägen. Kanske de också ska upp på cykelbanorna precis som de andra mopparna?
Ja, mopparna är ett... eh... spännande inslag i trafiken. De går ungefär hur fort som helst och enda tidigare erfarenheten av vägtrafikfordon dess förare har är en trehjuling. Hålla avstånd existerar inte. Dessutom kör man på vägen, på trottoaren, på cykelbanan och in planteringar. Mopedister är i mångt och mycket värre än cyklister, men de är som väl är färre.
Edit:
Kom på en sak som är ytterst irriterande som cyklist. Om man nu cyklar på cykelbanorna, varför stannar bilarna mitt på övergångsstället/cykelbanan? Stanna efter, får man inte plats, stanna innan. När man kommer till 10:e övergången och det är 8:e gången man måste köra runt en bil är man rätt less. Ibland har jag lust att stanna framför en bil för att invänta en svängande bil från andra hållet för att se reaktionen, men det skulle ju inte direkt förbättra relationen bilist/cyklist.
Enda skälet till att stanna på övergångsstället är att man är korkad. Jag har också setta detta beteende och stör mig på det lika mycket. Någon gång har det hänt mig men då har jag trott att bilen framför skulle köra så att jag rullat efter den men sedan stannat. Då har jag fått stanna bakom. Vid sådana tillfällen brukar jag backa om det kommer någon som skall över och jag har fritt bakom. Det brukar uppskattas.
llesrof skrev:Någon gång har det hänt mig men då har jag trott att bilen framför skulle köra så att jag rullat efter den men sedan stannat. Då har jag fått stanna bakom.
Händer mig också.
llesrof skrev:Vid sådana tillfällen brukar jag backa om det kommer någon som skall över och jag har fritt bakom. Det brukar uppskattas.
Honnör och tummen upp brukar jag göra vid de tillfällena.
Tyvärr räcker tiden för vardagsmotionen inte till riktigt, så jag cyklar till/från jobbet alldeles för sällan numer, men det kommer väl andra tider. Döttrarna är aktiva sportutövare, jag är inblandad som tränare också.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]