Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lefjomp
hej!

jag är alldeles ny här och detta är mitt första inlägg

jag har en volvo 850 tdi -97, och för att få centralås via fjärr så köpte jag mig ett larm relä(svart med grön kontakt) och en fjärrkontroll,jag monterade in detta och allt fungerade fint, det gick att låsa och låsa upp, men när jag sedan skulle starta bilen så gick inte det,tändningen lyste o allt men när jag vrider vidare händer inget,detta löste jag med att plocka ur reläet och sedan stoppa in det igen, då gick det att låsa och låsa upp samt att bilen gick att starta.
jag kom på varför bilen inte startade, jag hade suttit i bilen och larmat/låst bilen, sedan öppnade jag dörren och larmet gick förmodlingen(har ingen siren), detta medförde då att bilen inte gick att starta.

nu är det så att jag har 2 barn och en virrig fru som ibland är ute och åker i bilen,ibland så kan ungarna få tag på nycklarna och låsa bilen,så risken att larmet/startspärren går in är stor, frugan skulle aldrig klara av att få igång bilen igen om start spärren går in, nu till min fråga.

kan man på något enklare sätt få igång bilen om larmet gått ingång,utan att behöva dra ut reläet varje gång?
av lefjomp
är det verkligen ingen som vet hur man avaktiverar en aktiverad startspärr?
eller måste man dra ur reläet varenda gång startspärren gått i?

hur gör ni när eran startspärr låst tändningen på bilen?

mvh/lefjomp
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om larmet går (oavsett om det tjuter som :twisted: eller inte) så måste man först stänga av larmet via larmnyckeln.
av lefjomp
tack för svaret

självklart har jag stängt av larmet med fjärren, men efter det så får jag inte i gång bilen, startspärren ligger i på något sätt,det enda sättet att få igång bilen igen är att dra ur larmreläet och stoppa i det igen, först då kan jag starta bilen.

men det måste ju finnas något annat sätt att få ingång bilen ingen efter att larmet startat,utan att behöva skruva ner panelen under rattstången och dra ur och i reläet?
av *pettson*
Lämna då in reläet och nycklarna på volvo så får dom bänk köra systemet i jiggen.
Det kan och är troligen så enkelt som att ditt larm är kasst. Men genom att köra systemet igenom jiggen så får du det verifierat eller så får du veta om jag har fel, ifall det nu är en inställnings sak som jag inte känner till. Det är ju så att har du avaktiverat systemet så har du. Då ska inte spärren vara i. Och hakar sej spärren ibland så finns inga andra komponenter inblandade än dom som är ingjutna i ditt larm.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, antar att du har ett VGA II-larm, jag har samma och du beskrev mitt relä? Jag tror som Pettson ovan, jag har testat larmet genom att just öppna dörr när det är aktiverat och det gick utmärkt att starta sen.
Lycka till!
Patch VIDA 2014D

Tack- Hittade denna som åtgärdade datum[…]

Omstart hjälper inte ett dugg i detta fallet.

Vill minnas att det fanns i listan över sake[…]

Har provat att byta HCM mot en exakt likadan utan[…]