Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Skulle ut en sväng med bilen i kväll och började backa ut från parkeringen då bilen plötsligt stannade, kom ett konstigt ljud och kändes som när man bromsade även om både handbroms och fotbroms inte användes. Man hörde ett svagt "knakande" ljud. Framåt kunde jag köra som vanligt och det gick även att backa långsamt. Någon som har en aning om vad detta kan vara? Har automatlåda, kan det vara fel på den?
av Andis
låter som ett mindre spännade fel. Eller kanske något så enkelt som handbromsbakarna där bromsbakckarna lossnat och kommer ikläm vid backning.

Förhopningsviss för din skulle ett sånt fel.

Rapportera vidare vad du hittar för fel.

Mvh
Andis
av Gandalfi
Andis teori låter högst trolig, jag fick handbromsbacksras under färd med firmabilen XC70 -06 och det blev ett kort tvärstopp så att hela bakvagnen neg, kast i bakvagnen och sedan låt det som om man slängt in en näve bultar i en torktumlare ungefär. När backarna av någon anledning släpper och faller ur sitt läge så får man denna effekt. Så börja med det billigaste, kolla backarna, sen får du gå på drivlinan.
av yuphin
Nu på morgonen märkte jag inget alls till detta problemet...men nog bäst att kolla detta snarast...
av yuphin
Problemet dök upp då och då igen och jag åkte till Bilia. Teknikern behövde inte ens titta på bilen för att konstatera att det var handbromsbacken som var problemet. Fick byta på båda sidorna för 2700kr. Men jag hade tur sa teknikern, hade jag kört längre och backen hade lossnat helt och åkt runt hade kostnaden för en reparation blivit 12000kr. Nu hade backen gått av på ena sidan men den höll sig på plats. Verkstaden ville ändå byta på båda sidor och det är väl standard antar jag...
av Andis
Turen var på din sida.

Gratulerar till att det inte var automaten som var trasig.

Samt tack för att du medelade vad felet var, alltid kul att höra slutet.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av Momentum
Min tur nu - V70 - 2004 8800 mil
Min bror för ett år sedan - S60 -2004 - ca 12000 mil

Verkar vara ett standardfel

Det blev tvärstopp med en smäll i 30 km/h (som tur var), sen gick det att köra igen en bit och sen stopp igen
Det går absolut inte att backa, men det går att köra framåt, med lite gnissel, och fälgen blir varm
Vågar man köra med skiten till verkstaden eller kan man fördärva ännu mera prylar
Användarvisningsbild
av Magnus308
Momentum skrev:Min tur nu - V70 - 2004 8800 mil
Min bror för ett år sedan - S60 -2004 - ca 12000 mil

Verkar vara ett standardfel

Verkar vara många som råkar ut för att handbromsbackarna separerar och problemet är ju välkänt så vad har gjorts från Volvos sida när det gäller det här problemet?
Har man förbättrat handbromsbackarna?

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=89899
Användarvisningsbild
av Momentum
Bilderna såg ju uppmuntrande......
Det här kommer jag att ta en omgång med verkmästaren om, dålig limning, eller vad det nu är, dåligt att det inte hanteras vid service, eftersom det verkar vanligt
Användarvisningsbild
av Magnus308
Momentum skrev:Bilderna såg ju uppmuntrande......
Det här kommer jag att ta en omgång med verkmästaren om, dålig limning, eller vad det nu är, dåligt att det inte hanteras vid service, eftersom det verkar vanligt
Läser man hela tråden jag länkade till så verkar det vara ett oerhört vanligt problem, Mina skivor är som nya bak och jag vet inte om handbromsbackarna byttes samtidigt men hör jag minsta ljud eller känner något konstigt med handbromsen åker dom av.
I värsta fall kan kanske ett handbromshaveri leda till en trafikolycka om det är halt i en kurva och däcket låser sig.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]