Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik.maria
Har nu plockat bort och gluttat lite på denna modul.
Kan konstatera att den lilla fläkten som hjälper temp.givaren och som ska snurra, står och rycker !!!!
Det gör den lääänge efter jag slagit av tändningen.
Jag har dock 12v in till modulen när tändningen är påslagen.

Nästa steg är ???
av Mich
Första steget är nog att få fläkten att snurra normalt. Borde vara fel på fläkten (skitig?), men kan ju eventuellt vara glapp i strömmen (som även påverkar CCMen).
- Rengör (gör det när du har den loss, se nästa punkt)
- Lossa fläkten och sätt dit igen, för att 'rengöra' kontakten. Fläkten (fläkt huset) sitter med två skruvar.

12V till modulen... mätte du det mellan chassi och 12V i kontakten, eller mellan Jord i kontakten och 12V i kontakten? Kan ju vara glapp i jordsladden.
av patrik.maria
Mich skrev:Första steget är nog att få fläkten att snurra normalt. Borde vara fel på fläkten (skitig?), men kan ju eventuellt vara glapp i strömmen (som även påverkar CCMen).
- Lossa fläkten och sätt dit igen, för att 'rengöra' kontakten. Fläkten (fläkt huset) sitter med två skruvar.

12V till modulen... mätte du det mellan chassi och 12V i kontakten, eller mellan Jord i kontakten och 12V i kontakten? Kan ju vara glapp i jordsladden.
Fläkten var superdammig, har nu gjort ren den.
Jag mätte upp 12V på kontakten inte via chassit, men jag ska självklart prova det också.
Jag har precis skapat en annan tråd ang. den lilla tråd som sitter i luftkanalen som leder in till denna lilla ryckande fläkt. den tråden är av !! ska den vara det ?
Jag får ta bort den andra tråden om jag får svar här.
av Tartryffel
patrik.maria skrev:
Mich skrev:Första steget är nog att få fläkten att snurra normalt. Borde vara fel på fläkten (skitig?), men kan ju eventuellt vara glapp i strömmen (som även påverkar CCMen).

Fläkten var superdammig, har nu gjort ren den.
Jag mätte upp 12V på kontakten inte via chassit, men jag ska självklart prova det också.
Jag har precis skapat en annan tråd ang. den lilla tråd som sitter i luftkanalen som leder in till denna lilla ryckande fläkt. den tråden är av !! ska den vara det ?
Jag får ta bort den andra tråden om jag får svar här.
Den tråden ska absolut INTE vara av. Det är motståndet som mäter värmen.
Läs här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 53#p363353
av Kimme100
Hej!

Jag råkade idag ut för exakt samma problem som patrik.maria.

Har även jag en Volvo V70 -02.

Har försökt läsa in mig på tråden...

När jag vrider nyckeln till läge 1 hörs ingenting.

Vilket är nästa steg? (Jag har verkligen försökt läsa mig till svaret i tråden men tycker det var svårtolkat.)

MVH
Joachim
av Mich
Det där med om det låter eller inte är för att kolla om fläkten snurrar. Detta kan då ge svar på om det finns ström till CCMen eller inte. Det bästa är dock att mäta spänning i kontakten baktill på CCMen (när den är inkopplad).

Om det inte finns spänning, så är nog felet utanför CCMen.
Finns det spänning så är det nog CCMen som är trasig.

OBS: Jag har en -06a, så det jag skriver kanske inte är helt sant för en -02a.
av Mich
Kimme100 skrev:Efter besök på Volvoverkstaden idag blev resultatet precis som någon har konstaterat här ovan, omladdning av mjukvara. Kostade dock 900 kr för 45 min.
Skulle du kunna sammanfatta felsymptom, felkoder och vad som gjordes. Det är så många som haft fel på CCM, så det är lite rörigt. Vore bra om vi får koll på olika fel som kan inträffa och hur de fixas. Bytte du någon hårdvara?
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]