Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olve
Är på gång att köpa en v70,Har tänkt mej en 07 ,Är lite osäker på vilken motor.
Hur står sej 2.4 (170 hk)manuell mot 2.5T (210) manuell
Sen undrar jag om awd,drar den c.a en dl mer soppa,är det stor skillnad mot framhjuldrivet på vintern,
sportstolar var det i en,hur är dom?stora stereopaketet vad innebär det,
Är lite novis på Volvo då det var 5 årsen jag ägde nån sist.//tack på förhand.
Användarvisningsbild
av camaro69
170 hästarn är trött, och måste plågas på höga varav om det ska hända något.

2,5 T är betydligt piggare och är mycket trevlig i karaktären.

Sportstolar. Du sitter som en kung. Helt underbara.

Stora stereopaketet är ett vitt begrepp. Ta reda på vilken modellkod som det är på stereon 805 eller 850. Båda har om jag inte är felinformerad förstärkare/slutsteg under passagerastolen samt sub i skuffen.

AWD har väl viss drivlineförlust men är helt underbart på på sommar och vinter. Bilen går stabilt och bra på vägen. Det är värt den extra bränsledroppen, och handlar inte om en deciliter.

Utan att tveka skulle jag köpa en R igen. Då är "extra allt" standard.
Men en sniken 140 eller 170 hästare går bort direkt.

Lycka till.
av Tartryffel
Kan skjuta in att "stora stereon" i vissa fall (optimistiska säljare) innebär PA-200 som slutsteg, ingen subwoofer men high performance-högtalare (som är oerhört mycket bättre än snikvarianten).
av olve
Ok tack för snabba svar,170 hk går bort då,hatar att växla ner o trampa ner gasen i varje uppförsbacke för att hålla farten.
av volvofantast
2,5t är riktigt skön att köra,det händer lite när du använder gaspedalen,sportstolarna är otroligt sköna.
Användarvisningsbild
av Guligan
2,5T alla dagar i veckan 8)
av Rick
2.5 t har ett underbart bottendrag, nästan som en diesel... men saknar lite "spets" på höga varv, men det hänger ju på hur man kör. AWD är värt den extra förbrukningen, driver på hela tiden, roligt att "vifta till med baken" på grusvägar :-) (har ingen DSTC)
Användarvisningsbild
av hemglass
Rick skrev:2.5 t har ett underbart bottendrag, nästan som en diesel... men saknar lite "spets" på höga varv, men det hänger ju på hur man kör. AWD är värt den extra förbrukningen, driver på hela tiden, roligt att "vifta till med baken" på grusvägar :-) (har ingen DSTC)
Hmm .. har inte AWD DTSC ..? Trodde att alla hade det V70R AWD har det väl ? eller är jag helt ute och sladdar? :(
av Rick
hemglass skrev:
Rick skrev:2.5 t har ett underbart bottendrag, nästan som en diesel... men saknar lite "spets" på höga varv, men det hänger ju på hur man kör. AWD är värt den extra förbrukningen, driver på hela tiden, roligt att "vifta till med baken" på grusvägar :-) (har ingen DSTC)
Hmm .. har inte AWD DTSC ..? Trodde att alla hade det V70R AWD har det väl ? eller är jag helt ute och sladdar? :(
Vad jag vet så hade inte 01-04 DSTC som standard, blev väl standard 05. Min XC70 04 har "bara" TRACS. så den är rolig på vintern och på grusvägar...
Men frågan är om vinkelväxlen håller för "rolig" körning?
Användarvisningsbild
av camaro69
hemglass skrev:Hmm .. har inte AWD DTSC ..? Trodde att alla hade det V70R AWD har det väl ? eller är jag helt ute och sladdar? :(
Ja, du är nog ute och sladdar lite grann. :wink:

En R är en R, och står för refined (förfinad/förädlad). Självklart har den AWD som standard
AWD kunde köpas till för övriga sortimentet.

Självklart har alla R DSTC (Dynamic Stability Traction Control). Den är urkopplingsbar i två steg om man nu känner för detta.

En del snålvargar valde bort detta eminenta system när dom beställde sina V70 AWD. Som tur är blev det standard på alla 2005. För antisladdsystemet är suveränt bra.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]