Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har idag en Volvo V70 00 (gamlamodellen). Jag har problem med min AC. Jag har haft den inne på två verkstäder en av dessa Mekonomen och ingen kan hitta något fel på min AC. Problemet är följande:

Vintertid: AC´n fungerar perfekt, inga konstigheter.
Sommartid: Vi utgår från värme som ligger runt 20 grader och uppåt. När jag startar bilen på morgonen så åker jag i ca fem minuter och då fungerar Ac. Därefter kommer det en konstig lukt och den växlar om till sunkig värmluft. Felet uppkommer även om bilen är varm när man startar eller när man tar den på morgonen.

Vad har då gjorts vid felsökningarna. Standardmätningarna som görs visar inga fel. Gas fyllde jag på förra året så det var inte problemet. Ingen kan hitta felet. Jag pratade med Verdexa men dom sa att kompressorn är kass. Lämnade in den på Mekonomen, kompressorn är inte dålig!!

Någon som har eller haft liknande problem eller har något tips på en expertverkstad. Bor i Malmöområdet.

Tack på förhand och trevlig sommar!

Mvh

Who
Jag har samma problem med min S70 nu, AC funkar perfekt i 5min ungefär sen kommer lukten o varmluften...
Om ja stänger av ACn i nån minut så funkar den typ 5 min sen igen...
får att den överhubudtaget ska funka måste ja vrida båda "rattarna" till d kallaste, vider ja sen tillbaka o ställer in den på kanske 20 gradera så blåser d varmluft direkt...

Galet irriterande men verkar som massa bilar fått problem med sina ACn denna sommaren...
Volvo i Borås har blivit nerringda med frågor rörande detta...
Yes. Samma problem som jag har. Har bara inte haft tid att pilla bort allt för att komma åt kompressorns koppling men nu när det är runt 30 grader ute så är det inplanerat att fixas imorgon. Får se om jag pallar i värmen. ;)
murre83 skrev:Jag har samma problem med min S70 nu, AC funkar perfekt i 5min ungefär sen kommer lukten o varmluften...
Om ja stänger av ACn i nån minut så funkar den typ 5 min sen igen...
får att den överhubudtaget ska funka måste ja vrida båda "rattarna" till d kallaste, vider ja sen tillbaka o ställer in den på kanske 20 gradera så blåser d varmluft direkt...

Galet irriterande men verkar som massa bilar fått problem med sina ACn denna sommaren...
Volvo i Borås har blivit nerringda med frågor rörande detta...
om du vrider bägge rattarna till max kyla och det då fungerar så är det inte shimsning du behöver göra.
djupare felsäkning behövs.
Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Hej! Jag hade glapp i högra styrleden fram, m[…]

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]

Kanske några kablar under gick åt vid […]