Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bagy
Hejsan, ligger på sjukhus och skriver från min iphone, så jag har inte orkat sökt runt.

Innan jag åkte in så var jag till Volvo (utan bil) och förklarade mitt problem, vilket är att bilen går okänt på tomgången, varvar upp sig. Detta fel har vi haft ända sedan vi köpte den för ett år sedan, men för ca 700 mil sedan hade vi feen på storservice, 16000 mila. Då sa mekanikern att det var koks i spjällhuset och runt oljefiltret, han gjorde rent och det blev bättre. Efter ca 300 mil så kom ojämn tomgång tillbaka, och nu går den väldigt ojämt när man kör också!
Volvo säger att jag måste byta ut spjällhuset. Dom vill ha 7600:-
Någon med andra förslag, eller är det bara att lämna in? Bilen det gäller är en v70xc -01 2,4t

Mvh andreas

Gäl
Ta loss spjällhuset när du kan vara vid bilen igen och ta och rengör själv, man vet inte hur noga man var på Volvo.

För att kontrollera slangar

Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Mvh GK

P.S. Krya på dig :) :)
av tapsa
hej,
står det magnetti-marelli på spjällhuset som tillverkare? om set är så, måste man kanske byta spjällhuset.
Om magnetti-marelli-syndrom fins det mycket här http://www.brickboar.com, och usa har pressat volvo att ta konstnaderna.
I andra fall ska man leta efter otätigheter.
mvh Tapsa
Användarvisningsbild
av Tisdag
Har haft samma fel som du.gjorde rent gasspjället gick inte bra efteråt men då hittade jag en läcka på turbo slangen mot torpedväggen kolla detta.//Nicke
Användarvisningsbild
av JRS
Har liknande problem på min,,2,4 T 01,, på tomgång sjunker varvet ett ögonblick, sen skakar det till i bilen när varvet rusar upp , så håller det på, framförallt när den är varm, precis som den "storknar" sen rusar upp i varv,,,,är detta typiskt för ett smutsigt gasspjäll ? ,, eller finns det fler styrningar av tomgången,,munstycken mm. mvh JRS
Användarvisningsbild
av wissel
jag börjar tro att Gasspjället får ta all skit så fort bilarna börjar "bete" sig. Så även jag, har inhandlat ett begagnat spjäll med gul etikett för att byta ut mitt med vita etiketten. Först var jag inne på att handla adtech spjället för 3 200 papp cirkus då jag aldrig i livet tänker bjuda Bilia eller motsvarande på 7000 kronor för ett nytt spjäll som dom får betalt 2 gånger för,dels av dig som kund dels av Volvo som dom fakturerar ett nytt spjäll!! Men så "hittade" jag ett spjäll med gul etikett på blocket o slog till på det istället. Nåväl nu började jag att rota omkring rejält under huven o si på faen, en slang från insuget var alldeles sotigt, kollade nogrrant förstås och såg ett liiitet jack på undersidan av slangen = liitet hål så jag tog isoleringsband o lindade runt och nu går bilen som den ska göra. Handlat ny slang på Biltema idag för 29:90 och montering sker på söndag. Bilen går helt plötsligt kanon. jag har förstås mitt "nya" spjällhus liggande utifall att......men som sagt, spjällhusen får ta ALL skit när bilarna går dåligt ! Eller ??
D:
Användarvisningsbild
av hozz
Kod: Markera allt
Först var jag inne på att handla adtech spjället för 3 200 papp cirkus då jag aldrig i livet tänker bjuda Bilia eller motsvarande på 7000 kronor för ett nytt spjäll som dom får betalt 2 gånger för
Näpp...hade inte jag heller gått med på. Men detta gäller inte bara som Bilia som sista instans, Har varit med om att jag lämnat in bilen hos en autoriserad AC reperatör utanför Volvos värld, men dom behövde beställa delar från Bilia som debiterades dubbla kostnaden.
Användarvisningsbild
av JRS
tror åxå att spjällhuset får en del skuld i onödan,,men undrar fortfarande om det kan finnas nån styrning av tomgången,,typ munstycke el. dyl.,?
Användarvisningsbild
av JRS
Gjorde rent det omtalade spjällhuset idag,,det var väldigt smutsigt,,koks och fett,,rengjorde noggrant,,satte tillbaka allt i tur och ordning,,,
men,,så dåligt har bilen alldrig gått,,vad har hänt,,har kollat alla kablar och slangar, men ser inget fel,,bilen går uruselt, nästan ömöjlit att hålla den igång,,
,,vad har hänt,,,,,,,,,
Bagagelucka stänger hårt

Min smäller också igen, tror (trodde) a[…]

Antagligen termostaten har fastnat i helt/delvis &[…]

Patch VIDA 2014D

Tack- Hittade denna som åtgärdade datum[…]

Omstart hjälper inte ett dugg i detta fallet.