Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bonzo2
Jag har en V70N -00 som gått 22000 mil. Ibland så lägger AC-n av när det är riktigt varmt ute. Får bilen då stå en halvtimme, så funkar den igen. Enligt en Ac expert så är det oftast magnetkopplingen som är sliten, och då lägger den av när det är riktigt varmt. Kan det vara detta ? Kan man byta själva magnetkopplingen, eller är det kompressorbyte som gäller ?? Någon som har något tips....??
av Per L
Lösa kopplingar finns att köpa tex här
http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... onbil/Lätt lastbil&visa2=Volvo&visaf=Clutch&menu1=1&id=45&id3=52

Det är nog inte svårt att byta dennna själv (har bara gjort det på min SAAB 9-3). Man behöver tex inte tömma systemet på köldmedium.

Sedan kan du söka i detta forum och se att kopplingsgapet kan justeras in genom att schimsa om kopplingen. Kanske detta räcker i ditt fall?

Per L
av xxargs
sök på 'shimsa' med forumets sökmotor så hittar du ett antal inlägg om detta - det har varit ett populärt ämne den sista tiden - minst sagt...

oftast handlar det om att mäta upp avståndet i gapet mellan kopplingshalvorna i magnetkopplingen - är det över 0.6-0.7 mm i gap så kan det börja ge problem - därefter lossa på centrumskruven i remskivedelen på kompressorn - dra av yttre delen om den inte lossnar av sig själv - ta bort en bricka så att spelet blir mindre än 0.6 mm när det dras ihop igen (mät tjockleken på brickorna och räkna lite) - och sedan drar man ihop det igen och kontrollerar att det fortfarande går fritt och finns någon tiondel eller ett par tiondels mm gap mellan halvorna kvar - det kan också vara mindre, bara så länge det går fritt utan skrap.

allt det här kan göras med kompressorn fortfarande monterad och utan att tömma systemet - även om det är bökigt och trångt.

det finns också en ghettometod som beskrivs i länk http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=56078
av bonzo2
Tack för svaren !!

Ser lite trångt ut, men det är väl bara att bita ihop och försöka. Mätte upp gapet till 0.8, så det är dags att göra något åt det.
av tabbis
Jeg må si at jeg er imponert over dette forumet. Fikk ordnet kompressor i dag og fikk tilbake kjøling. Takker for god informasjon!!!
av AndreasGLT
bonzo2 skrev:Jag har en V70N -00 som gått 22000 mil. Ibland så lägger AC-n av när det är riktigt varmt ute. Får bilen då stå en halvtimme, så funkar den igen.
Finns det inte nån tempgivare som kan skena och ge fel information till ac´n som i sin tur kyler på så det isar igen. När det sedan tinat fungerar den tills det är isar igen.
av inkognito
det kan ju vara fel på givaren som skall känna, när den skall avfrosta, och om den inte funkar, så fryser det igen
av xxargs
Om man har problemet med icke fungerande frostkyddstermostat på en ON/OFF-AC så lär man märka det genom att känna på den tjocka AC-röret som går ut från torpedplåten när ventilationen är på halvfart - för då kommer den att vara frostigt/isigt kallt med frusen fukt.

om det sker på en AC med variabel kompression så indikerar det reglerproblem i kompressorn eller att man har mycket luft i systemet eller gasblandning (tex gasolblandning med fel proportioner mellan isobutan och propan) med låg kokpunkt som gör trycket högre i evaporatorn och lurar kompressorn att tro att evaporatorn är varm och pumpar på. Nu gissar jag att även klimatanläggningar med variabel kompressor också har termostat i evaporatorn och stänger av kompressorn om det skulle bli 'för' kallt.

---

Dock kan man få frysning ändå med frostskyddstermostat fullt fungerande i en ON/OFF-AC om man har för lite köldmedel i systemet och det bara blir kallt i ena ändan av evaporatorn. Dock är detta ganska beroende på hur evaporatorn ser ut och hur köldmediet fördelas, gamla S-sling evaporatorer där man puttade in köldmedie i ena ändan av röret kunde bli kalla i ena kanten medans där frostskyddstermostaten var instucket i annan del fortfarande hade varmt och gosigt i ventilationsluftströmmen och höll igång kompressorn. Modernare med kapillärrör som matar köldmedie efter en hel bredsida kan ha annan beteende.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]