Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
ThomasT skrev:Vad tror ni om detta då?

http://www.worldcarfans.com/11007022716 ... rvice-work

Skulle kunna i framtiden fungera så att man kolla på när de jobbar med ens bil.

Det gäller bara att komma ihåg att stänga av när man går på muggen...
Välommmen in annars här i Motala på mekonomens butik/verkstad... Där står du i butiken och kikar igenom glasrutan eller sätter dej där på en pall o kikar på din service.
Visserligen kommer jag ner till Motala om två veckor men Volvon får stanna hemma.

.
camaro69 skrev:Kundmottagare är ju inget högstatusyrke.

Om verkstadschefer m fl i maktposition begrep att betala bättre till "ansiktet utåt", så skulle säkert arbetet bli attraktivt och servicenivån förändras. Man får vad man betalar för.

Det är dock ingen tröst för oss kunder.
Vad är ett statusyrke? Oavsett om man tycker att arbetet har status eller inte så skall jobbet göras och kunden bemötas på ett trevligt sätt. Att den anställda har komplex för sitt jobb skall aldrig behöva gå ut över kunden. I så fall har man fel jobb. Vidare; om man inte kan kan bemöta kunderna på ett vettigt sätt bara för att man anser att man får för låg lön så är väl frågan om man borde ha någon lön alls? Kan man inte skilja på sin låga lön, den som sätter lönen och hur man bemöter kunder har man fel jobb. Och finns det någon som tycker att de tjänar tillräckligt bra? Kan man inte sköta sitt jobb för 15000:- i månaden så kan man inte göra det för 25000:- heller.
camaro69 skrev:Samtidigt så är det nog ett otacksamt arbete. Det kommer in människor som anser sig stå närmast Gud, bara för att dom köpt en bil av ett visst märke. Röda mattan ska rullas ut. Kaffet ska serveras.
Allt ska vara gratis, och självklart ska man alltid ha kompensation för att en 10 år gammal rishög gått sönder.
Dessutom förväntas personal på bilverkstäder inte ha rätten till ett normalt familjeliv och arbetstider.
Dom förväntas strunta i att hämta barn på dagis/fritidshem, bara för att en kund knäpper med fingrarna. Detta för att bilen inte blev klar i tid. Nej, inget drömyrke precis.
Alla jobb är otacksamma. Vi är alla någons slav. Kan man inte hantera besvärliga kunder skall man kanske inte arbeta med kundkontakter. I de fall kunden har fel så får man stå på sig, man kan inte vara vän med alla och vissa kunder är helt enkelt retarderade.
camaro69 skrev:Rikta irritationen till verkstadschefen. Det är hans arbete att ta tag i problemen. Han har dessutom betalt för detta. Ett besök hos "vitskjortorna" kan göra susen.
Jag tycker att du har helt fel. Det är detta resonemang som mångt och mycket är grunden till problemet. Man arbetar i ett team där alla är beroende av varandra. Att bara slå ifrån sig och säga att det är någon annans ansvar håller inte. Men visst, som kund snackar jag hellre med verkstadschefen än med någon annan. Om någon gör fel ligger det på allas ansvar att detta åtgärdas. Funkar inte detta är det något fundamentalt fel i organisationen.
camaro69 skrev:Att ringa och gapa i telefonen går ju bort. Skriv brev eller mail. Framför klagomålen på ett seriöst sätt. Det brukar ta bättre än att sitta och gnälla hemma vid datamaskinen.
Håller med helt och hållet. Med saklighet och korrekthet reder man ut det mesta.
Som det redan poenterats i inlägget så lider nog många verkstäder av att kundmotagare inte har utbildningen kundmotagare med tillhörande "special inrktning"

Man har hel enkalt bara hantat där av en allar annan andledning, ofta gått vidare från annan position i samma föratag, eller nått liknande.
Därför kanske man inte är tillräckligt bra å at ta alla kunder & siruatoner (ofta kan mekanikerna sit job bra, då dom har utbindninge för det dom gör), men om kundmotagningen inte vidarebefodrar kundens synpunkter (fel) till meken eller tvätrom at kundmotagaren inte ramför allt meken noterat m.m. så kan hela verksamheten bli lidande.
Men krävs det verkligen en *utbildning* för att vara kundmottagare? Det är inte riktigt så att dom bör läsa pedagogik 50poäng samt vara utbildade mekaniker i grunden, då har man lagt upp organisationen fel. Däremot är det oerhört viktigt att den som är kundmottagare VILL vara detta oavsett utbildning. Det är frontfiguren och frontfiguren får alltid ris, eller ros. RIS är väl det vi är bäst på att återge till alla branscher.

Stora felet är att man delar upp verkstan, man gömmer mekanikerna. Dom ställen där jag jobbat har kundmottagarna kommit och frågat mej istället för att tjafsa. Om kundmottagaren anser att mitt svar är för omfattande eller om det nu är för svårt av nån anledning, eller det gällt en reklammation så har kunden omgående fått träffa mej så vi kan reda ut det hela direkt.
organisationen var upplagd just så att mekanikern är ett stöd bakom kundmottagningen. Därför gör kundmottagningen det dom gör bäst, dom ler, är trevliga, tar betalt. Det krävs inte att dom är tekniskt kunniga. Tyvärr krävs det inte ens att verkstadschefen är det märkte jag på en arbetsplats där jag jobbat.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]