NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ojike
Såg att Bilia hade nån Volvo Kampanj just nu och en helt ny V50 Business 2.0F kostar ca 216.000 kr. Och en begagnad V50 Business Edition 1.8F -08 som gått 2700 mil kostar ca 160.000 kr. Man kan ju alltid få måndags exemplar + att låna 160.000kr (Nya V50n) på banken är ju inte helt skoj.

What to do?!
Ojike skrev:Såg att Bilia hade nån Volvo Kampanj just nu och en helt ny V50 Business 2.0F kostar ca 216.000 kr. Och en begagnad V50 Business Edition 1.8F -08 som gått 2700 mil kostar ca 160.000 kr. Man kan ju alltid få måndags exemplar + att låna 160.000kr (Nya V50n) på banken är ju inte helt skoj.

What to do?!
Svårt det där! Känns alltid bra att få en helt ny bil men frågan är till vilket pris. Jag tycker att 2.0 F är mer attraktiv än 1.8 F, men återigen, är det värt drygt 60tkr. Jag tycker inte det med tanke på hur den nya kommer sjunka i värde. Däremot tycker jag att du bör kunna få ner den andra bilen ganska mycket mer i pris och det kan då vara ett bra köp. Men du kanske kan få en liten diesel för runt 160-170tkr vilket jag tycker är ett bättre köp.
Jag köpte en "knappt" 1 år gammal V50 1.8 F.... tog inte ens ett år innan jag insåg att jag skulle ha köpt en miljö diesel redan på en gång. Etanolen är dyrare än vad det smakar och med bensin så förlorar man ju själva grejen.

plus med ny bil/Diesel är ju samtidigt att du har skattefria 5 år = 10000 kr
Service intervallen är högre dvs att man som i mitt fall kan åka dubbelt så långt innan service dags och det gav mig ytterligare ca 2000 kr till om året(servar jämt på dyra volvo visserligen )

Snabb huvudräkning då...ca 250 kr/tank(2,5 st för mig alltså 625kr).. en smula billigare försäkring 30 kr/mån.. Service ca 150 kr/Mån...skatt ca 150 kr/mån

955 kr som jag då lägger på en snabbare avbetalning av bilen för att kompensera den nya kärran.
Känns hur som helst inte som att man betalar nått mera fast man nu åker i en sprojlans bil..

Jag har dessutom inte räknat in det privata åkandet som då blir ganska billiga mil.
plus att tanten tävlar med hundarna runt halva sverige..

fast allt beror ju helt på hur mycket du kör bilen förstås.

Tänk en gång extra är mitt råd.
Blir en -09 som gått 3600 mil. V50 1.8f. Har inte haft bil tidigare och det verkar vettigt. Kör inte så mycket och kommer att pendla ca 40 mil var 3e eller 4e vecka.
Och kommer nog inte bli jätte mycket annan körning. Skönt att kunna ha en bil som inte kostar allt för mycket i skatt. :)

Tror inte att en miljödiesel är lika miljövänlig som en etanoldriven bil.
av dali
Jag rekommenderar alltid att man köper en lätt begagnad Volvo hellre än en fabriksny, av två skäl:

- Ekonomi. 95% ny bil till 70% av nypriset, om det inte är en mycket eftertraktad modell, vänta ett år till i så fall.
- Volvos byggkvalitet. En ny Volvo kommer sannolikt att behöva in på verkstad 2-3 gånger första året för att fixa småstrul, det slipper man som andra ägare.

Som jag ser det ska man bara köpa en fabriksny Volvo om det är en ny/ovanlig modell eller om man har mycket specifika krav på utrustning. Det finns massor av lätt begagnade Volvo till salu, idag ligger 730 st -09 eller nyare som gått 500+ mil ute på Blocket.
Ojike skrev: Mycket nöjd!

Blev lite dyrare än jag hade tänkt mig men men..
Det blir det oftast. Huvudsaken att man är nöjd.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]