NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tajger
Sedan en tid tillbaka har jag hört ett missljud när jag låser bilen.
Det kommer ej direkt, utan efter en liten stund, vet inte om c-låset gör något speciellt då. För innan missljudet så klickade det bara till (dubbla gånger)

Så processen är: Låser -> det klickar till (allt låses) -> går kanske 10sekunder och den skrapar till i ljudet. (tidigare klickade det till)

Någon som har någon aning om vad det kan vara och om man kan lösa det själv? Eller bör jag lämna in den?

Tack på förhand, och jag hoppas ni förstår vad jag menar =)
Användarvisningsbild
av opA
Samma ljud på kusins V50 1,8F -09:a !

Kul att höra vad folk tror att de kan vara :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tajger skrev:Sedan en tid tillbaka har jag hört ett missljud när jag låser bilen.
Det kommer ej direkt, utan efter en liten stund, vet inte om c-låset gör något speciellt då. För innan missljudet så klickade det bara till (dubbla gånger)

Så processen är: Låser -> det klickar till (allt låses) -> går kanske 10sekunder och den skrapar till i ljudet. (tidigare klickade det till)

Någon som har någon aning om vad det kan vara och om man kan lösa det själv? Eller bör jag lämna in den?

Tack på förhand, och jag hoppas ni förstår vad jag menar =)
Jag gissar att det du hör efter c:a 10 sek är en funktion som gör att även om någon slår sönder en ruta så går det inte att öppna dörrarna ens innifrån. Jag kan inga detaljer men det finns troligen mekaniska delar i det systemet som kan kärva.

Mvh GK
av Kluster
Denna text finns i instruktionsboken för V50 MY07:
---
Blockerat låsläge
Blockerat låsläge betyder att dörrarna inte
kan öppnas från insidan om de är låsta. Det
aktiveras med fjärrkontrollen. Blockerat låsläge
inträder med 25 sekunders fördröjning
från att dörrarna har låsts.
Bilen kan endast låsas upp med fjärrkontrollen
vid blockerat låsläge. Dörrarna kan även
öppnas med nyckeln från utsidan.
---
sid 110, http://esd.volvocars.net/site/owners-in ... TP8969.pdf
av Tajger
Jaha, det missade jag totalt. Men då vet jag vad den andra "låsningen" innebär, frågan är bara vad som ger ifrån sig missljudet.
av Kluster
Det kanske behövs "bara" smörjas vid varje dörr?
av Tajger
Ja så kan det ju vara, låter som ett mekaniskt ljud, men frågan är var man hittar det som skall smörjas i sådant fall? Någon här som har koll??
av LasseRe
Det är inget "missljud". Det är låset som går över i ett läge där man inte kan dyrka upp det, genom att frikoppla låskolven.
Användarvisningsbild
av opA
LasseRe skrev:Det är inget "missljud". Det är låset som går över i ett läge där man inte kan dyrka upp det, genom att frikoppla låskolven.
Jämför jag hur min låter med min kusins så är det ett missljud, jo. Det låter inte okej på hans bil :)
av Tajger
LasseRe: Som opA säger, det är ett missljud, för den har aldrig fört sådant liv innan, utan låter mer som ett klick som vid första låsningen.

opA: Helt klart är det ett missljud, särskilt då det uppkommit på min på senare dagar.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]