Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så bra, då funkar allt - Nä...

1) Jag råkade 'pajja' stereon.
TIPS: Mata ut alla CD-skivor innan ni lossar stereon!
Jag råkade komma åt eject knappen när stereon låg ner (eller kanske t.o.m. uppåner).
Jag kopplade även på strömmen när stereon låg ner.
Jag tror att detta inte var så bra. Nu tror stereon att det är en skiva i fack 2, men det är det inte. Jag kan mata in skiva i annat fack och börja spela, men det hackar efter några sekunder. Det låter också som om det är något som ligger emot där inne.

2) Någon el-motor till troligtvis något spjäll låter näsan hela tiden. Om jag stoppar ner huvudet vid pedalerna så hörs det ovanför huvudet. Likaså på passagerar sidan, under handsfacket. Nu blir det lite svårt att beskriva ett ljud, men: Det låter ca ½s och sedan låter det lite annorlund i ca ½s. Sedan en liten dutt ljud. Sedan tyst i ca 1 sekund. När jag kör med bilen hör jag det inte p.g.a. andra ljud, men när man står still så hörs det.
Nu har jag skruvat igen i bilen. Först lite bilder på innehållet i CCM'en:
Bild
Bild

Jag har lagat min CCM. Igår bytte jag tillbaks till min CCM... och den fungerar :D

Så nu har jag en extra CCM, som jag köpte i 'onödan'. Någon som vill köpa?
Det är en 30746022, ECC (-07 13478mil).

Kollade in stereon också. När jag skakade på den så hördes något som låg löst. En liten plast grej ramlade ut, någon millimeter stor vit plast. Verkar som den gått av. Öppnade upp och tittade inne i CD-växlaren. Hittade inte stället där den vita plast biten kommer ifrån. Insåg också att jag inte kunde göra något där inne. Nu visar stereon CD error och CD går inte att mata in överhuvudtaget.
Mich,

Ta nu inte detta på fel sätt...men mitt tips till dig blir att ta det lite lugnare när du skruvar och att du bör göra lite mer research innan du river ur saker...

Våra bilar är otroligt känsliga och inte alltid helt logiska (SRS-varning när man lossar klimatpanelen utan att göra den strömlös är ju bara ett exempel) så även om man har stor erfarenhet av att t. ex. greja med lite äldre bilar så är det inte alltid som kunskaperna går att överföra.

Använd dig av forumet, det är ju själva tanken med ett forum. Beskriv problemen och fråga om hjälp så slipper du göra samma misstag som många här redan gjort.

"Egen kunskap är bra men andras kunskap är ofta än bättre...och tillsammans är de oslagbara!"
(Jösses, jag tror jag precis kom på ett ordspråk!! :D )

Mvh
/Fred
Inga problem :D Nu är det ju så att jag skapade denna tråd för att få hjälp. Jag har mycket mera koll på elektronik än gamla bilar :)

Naturligtvis är det detta som är bra med forum. Därför har jag skrivit vad jag gjort, så andra kan få hjälp av det. Det verkar dock vara lite ont om hjälp vad gäller elektronikmodulerna, men det beror nog på att det inte är så många som har gått sönder.

Helst skulle jag vilja ha kopplingsschema till alla modulerna, men det är väl omöjligt att få tag på.

Kollade lite angående reperation av stereo, HU-850. 2500kr för att skicka den på service :shock: sedan kommer väl själva reparationen och delarna till. Över 5000kr för en utbytesenhet :shock:

Har upptäckt att det går att koppla in mediaspelare via CD-växlaringången. Typ NEO Prolink v2, iMIV Classic, GROM-USB2. Volvo har inte kvar något sådant alternativ.

Finns det någon specifikation på CD-växlar-ingången?
då har vi lärt oss att man ska bryta strömmen innan man tar isär saker, o inte säta på strömmen fören hela bilen är i hopp monterad!

var det nåt fel på tipset i inlägg 3
Testa du inte det innan du köppte saker?
Men det gjorde jag ju innan första inlägget, det står där!

När jag var på Volvo verkstan, så kollade jag spänningar i kontakten. Det var då som jag insåg att fläkten alltid snurrar när det finns ström till CCMen, d.v.s. fläkten styrs inte av CCMen.

Då det var lite ont om tid så hann jag inte mäta så mycket på kretskortet, innan skroten skulle stänga. Så det blev ett panik inköp, bara för att kunna åka på midsommarafton. Hade det varit en vanlig helg, så hade jag tagit helgen på mig att försöka laga CCMen.

Det gick rätt så snabbt att konstatera att CPUn inte fick matningsspänning (datablad på CPUn hittades enkelt på internet). Spänningsregulatorn gav inte ut något och fick inget in. Innan den så sitter det kondingar och en diod i serie (från 12v in). Spänning innan men inte efter diod. Bytte diod och då hoppade den igång (CPU klockan gick), på labbänken. Dioden syns inte på bilden för den sitter under kontakt-plast-biten (som enkelt går att lossa).

Angående batteri (för er som inte vet)...
- Låt bilen stå minst 5 minuter avstängd och nyckel urtagen, innan bortkoppling av batteri.
- Innan inkoppling av batteri, sätt i nyckeln och vrid den till läge II.
Imponerad av dina talanger på att laga kretskort :D

Nog många kretskort som slängs och ersäts med dyra nya för att bara små komponenter är trasiga.

Blir så nyfiken vart på kretskortet dioden satt, du har inte lust att läga upp en bild med pil vart den sitter? :wink:

Själv med väldigt intresserad av electronik.

Mvh
Andis
Har tyvärr ingen bra bild som visar exakt var den sitter. Den sitter nära kontakten och är lite gömd av kontaktens plastram (upptill på andra bilden ovan). Det sitter två dioder där, en stor (D16)) och en lite mindre (D17). Den lite mindre var det i mitt fall. Det är troligtvis en vanlig 1A diod. De är inte märkta med fullständig identitet. Märkningen stämmer överens med Rohm 1SR154-400. Jag satte dit en Vishay S1J.

Lite kort om några komponenter (kolla på andra bilden ovan).
- Mitt under kontakt plastbiten sitter några dioder för ingående ström.
- Sedan går strömmen till de stora kondensatorerna på andra sidan av kortet.
- Till höger om kontakplastbiten och lite neråt. Sitter en 7pin spänningsregulator för 5V.
- Ungefär mitt på kortet sitter en CPU med CANbus.
- CPUn går på 5V och 2,5V.
- Nere till höger ett skiftregister.
- De vita och gråa runda plastgrejorna är lampor. Som man kommer åt att byta genom hål i plastlådan.

Tips:
Om CCMen är död (svart och ingen reaktion). Kontrollera om fläkten inuti snurrar. Den brukar man höra. Den suger in luft i öppningen som finns på fronten. Där inne sitter en temperatur sensor. Det är den som brukar snurra en stund efter man har stängt av bilen. Om den snurrar så finns det ström till CCMen. Om den inte snurrar så finns det troligtvis ingen ström till CCMen. Kolla då säkringen F10 i CEM.
Mich tackar dig så mycket för mycket bra beskrivningen. Extra plus för att du skrivit ut vilken komponet du använde och ersatte den trasiga med.

Kommer nog vara många som blir glada åt den här beskrivningen i framtiden.

Mvh
Andis
Mich skrev:Har tyvärr ingen bra bild som visar exakt var den sitter. Den sitter nära kontakten och är lite gömd av kontaktens plastram (upptill på andra bilden ovan). Det sitter två dioder där, en stor (D16)) och en lite mindre (D17). Den lite mindre var det i mitt fall. Det är troligtvis en vanlig 1A diod. De är inte märkta med fullständig identitet. Märkningen stämmer överens med Rohm 1SR154-400. Jag satte dit en Vishay S1J.

Lite kort om några komponenter (kolla på andra bilden ovan).
- Mitt under kontakt plastbiten sitter några dioder för ingående ström.
- Sedan går strömmen till de stora kondensatorerna på andra sidan av kortet.
- Till höger om kontakplastbiten och lite neråt. Sitter en 7pin spänningsregulator för 5V.
- Ungefär mitt på kortet sitter en CPU med CANbus.
- CPUn går på 5V och 2,5V.
- Nere till höger ett skiftregister.
- De vita och gråa runda plastgrejorna är lampor. Som man kommer åt att byta genom hål i plastlådan.

Tips:
Om CCMen är död (svart och ingen reaktion). Kontrollera om fläkten inuti snurrar. Den brukar man höra. Den suger in luft i öppningen som finns på fronten. Där inne sitter en temperatur sensor. Det är den som brukar snurra en stund efter man har stängt av bilen. Om den snurrar så finns det ström till CCMen. Om den inte snurrar så finns det troligtvis ingen ström till CCMen. Kolla då säkringen F10 i CEM.

Min sån fläkt snurrar int utan smårycker bara av någon anledning? Kollat säkringen men där finns inget att anmärka på. Varifrån beställde du grejor tro?:)
Så man få ihopbyggt den fort igen tänkte jag. Är ju inte nå mycke varmt ute mer :(

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]