Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Inte så farligt dyr men surt om man missar att beställa den.

Få höra sen om du märker någon skillnad efter bytet för jag antar att det är originalkablarna som suttit sen bilen var ny som ska bytas.
av Arnold
olindh skrev:Inte så farligt dyr men surt om man missar att beställa den.

Få höra sen om du märker någon skillnad efter bytet för jag antar att det är originalkablarna som suttit sen bilen var ny som ska bytas.
Jo, jag skulle tro att det är originalkablarna som sitter kvar. Jag byter både kablar, rotor och fördelarlock. Det ska bli intressant att utvärdera resultatet av det. Jag kommer att delge resultatet av bytet. Det som är viktigt när man gjort ett sådant byte är att koppla ur en batterikabel så att styrboxen tappar minnet. Vissa på forumet säger att det räcker med att batteriet är bortkopplat i 30 min och andra säger att det ska vara över natten. Vilket är det rätta? Jag har problem med att koppla bort batteriet över natten eftersom låskolven på bakluckan är lös (855). Om jag kopplar bort batteriet så låser inte centrallåset bakluckan.
Användarvisningsbild
av olindh
Vad jag vet ska det räcka med att göra den strömlös och sen slå på tändningen så tar all ström slut och sen ta ur nyckeln så kan man koppla på batteriet igen.
av Arnold
olindh skrev:Vad jag vet ska det räcka med att göra den strömlös och sen slå på tändningen så tar all ström slut och sen ta ur nyckeln så kan man koppla på batteriet igen.
Menar du att man först tar bort batterikabeln och därefter slår på tändningen som gör att boxen töms på ström?
av Rådlös
Jag minns inte om du har skrivit vilken årsmodell och typ av bil du har, men om du har en 240 av senare modell med styrdator LH 2.4, finns det en funktion i diagnosuttaget för att nollställa. Jag kan det inte exakt, men du skall i alla fall hålla nere den tryckknappen i ca 5 sekunder. Men jag minns inte om du behöver ansluta kabelstumpen i något av uttagen. Det finns inlägg och anvisningar om detta här på forumet. Sök så får du säkert klart besked. När datorn svarar "Inga Fel", så blinkar den 1 - 1 - 1.
av Arnold
Rådlös skrev:Jag minns inte om du har skrivit vilken årsmodell och typ av bil du har, men om du har en 240 av senare modell med styrdator LH 2.4, finns det en funktion i diagnosuttaget för att nollställa. Jag kan det inte exakt, men du skall i alla fall hålla nere den tryckknappen i ca 5 sekunder. Men jag minns inte om du behöver ansluta kabelstumpen i något av uttagen. Det finns inlägg och anvisningar om detta här på forumet. Sök så får du säkert klart besked. När datorn svarar "Inga Fel", så blinkar den 1 - 1 - 1.
Det är en 855 år 97 B5254 S med Motronic 4.4.
av *pettson*
Gällande orginal tändkablar nudå..
1/ Orginalkablarna är gjorda med glasfibertråd doppad i magnetiskt järn. Sen lindade med rostfri tråd runt. Utanpå det isolering. Orginalfabrikatet är Bougiecord. En fransk stor tillverkare. Inget magiskt med dom förutom då priset. Dom enda som har kopparkablar idag är vissa tyska biltillverkare.
2/ Biltemas kablage är gjorda i princip efter samma koncept, har inte kontrollerat dock om dom med har rostfri tråd lindad eller om dom bara har kärnan, för gnistans skull är det struntsamma. Däremot skärmar lindade kablar av bättre om det skulle vara ett problem, dock är biltemas kablar mjukare och därmed nåt mera fysiskt slitagebenägna i värsta fall.

3/ Fördelarlock, helt klart har man inte lagt ned samma *putstid* som t.ex bosch har gjort. Två utföranden har jag råkat på, ett där slipmärken på locket återfinns, exakt där ett boschlock har sin text bosch. Samt ett utförande där man inga putsmärken har alls men det ändå är identiskt i utförandet med bosch. Huruvida dom är tillverkarna eller inte låter jag vara osagt. Helt klart är att inte ens bosch är så dumma i huvudet att dom väljer att inte producera några miljoner fördelarlock helt utan sitt namn, utan sin garanti för samma peng som dom garanterat tillverkar sina egna lock för. Dom flesta tillverkare har name, och no name på schemat, en fråga om vad du som beställare vill ha.
4/ Rotorer, samma historia där, hittills inga spräckta eller sönderbrända eller på andra sätt konstiga rotorer inom min kännedom. Dom få jag känner till har en anledning att vara spräckta eller på andra sätt defekta, vilket dom hade varit oavsett tillverkare.
av Rådlös
"Det är en 855 år 97 B5254 S med Motronic 4.4."

Aha- då vågar jag inte med säkerhet säga något. Men det skulle förvåna mig om det inte finns en snarlik funktion? Så kallade handhållna felkodläsare kom inte (fungerar inte) förrän årsmodell 2000, om jag har fattat det rätt? Vill man sätta sig in mer i det kan man läsa här:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Användarvisningsbild
av olindh
Arnold skrev:
olindh skrev:Vad jag vet ska det räcka med att göra den strömlös och sen slå på tändningen så tar all ström slut och sen ta ur nyckeln så kan man koppla på batteriet igen.
Menar du att man först tar bort batterikabeln och därefter slår på tändningen som gör att boxen töms på ström?
Ja, precis.
av *pettson*
Rådlös skrev:"Det är en 855 år 97 B5254 S med Motronic 4.4."

Aha- då vågar jag inte med säkerhet säga något. Men det skulle förvåna mig om det inte finns en snarlik funktion? Så kallade handhållna felkodläsare kom inte (fungerar inte) förrän årsmodell 2000, om jag har fattat det rätt? Vill man sätta sig in mer i det kan man läsa här:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html
Uttag vid spolarvätskebehållaren försvann sent 1995. Från o med 1996 är det ODBII uttags läsning. Dock med eget protokoll fram till 1998/99 sen efter det universalprotokoll för urläsning.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]