- ons 23 jun 2010, 14:06
Gällande orginal tändkablar nudå..
1/ Orginalkablarna är gjorda med glasfibertråd doppad i magnetiskt järn. Sen lindade med rostfri tråd runt. Utanpå det isolering. Orginalfabrikatet är Bougiecord. En fransk stor tillverkare. Inget magiskt med dom förutom då priset. Dom enda som har kopparkablar idag är vissa tyska biltillverkare.
2/ Biltemas kablage är gjorda i princip efter samma koncept, har inte kontrollerat dock om dom med har rostfri tråd lindad eller om dom bara har kärnan, för gnistans skull är det struntsamma. Däremot skärmar lindade kablar av bättre om det skulle vara ett problem, dock är biltemas kablar mjukare och därmed nåt mera fysiskt slitagebenägna i värsta fall.
3/ Fördelarlock, helt klart har man inte lagt ned samma *putstid* som t.ex bosch har gjort. Två utföranden har jag råkat på, ett där slipmärken på locket återfinns, exakt där ett boschlock har sin text bosch. Samt ett utförande där man inga putsmärken har alls men det ändå är identiskt i utförandet med bosch. Huruvida dom är tillverkarna eller inte låter jag vara osagt. Helt klart är att inte ens bosch är så dumma i huvudet att dom väljer att inte producera några miljoner fördelarlock helt utan sitt namn, utan sin garanti för samma peng som dom garanterat tillverkar sina egna lock för. Dom flesta tillverkare har name, och no name på schemat, en fråga om vad du som beställare vill ha.
4/ Rotorer, samma historia där, hittills inga spräckta eller sönderbrända eller på andra sätt konstiga rotorer inom min kännedom. Dom få jag känner till har en anledning att vara spräckta eller på andra sätt defekta, vilket dom hade varit oavsett tillverkare.