Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men ska jag gå ut o göra om kamremmsinställningen med vevaxeln??? är många bud nu. På mina insugsdrevet har jag hittat en markering som ser ut som att det också kan vara en markering...Då jag satte på remmen stod alla i rätt läge även vevaxeln...men nu efter att jag provade starta så kollade jag markeringarna o då har jag rätt uppe på kamdreven MEN markeringen på vevaxeln flyttat sig 4-5 mm så den står då lite till höger om märket....Vad ska jag göra nu när många skriver ang detta innan jag köper på mig en topp eller skruvar bort den gamla toppen etc
Kan vara skönt att slippa skruva i onödan...Men om remmen då är fel kan det bli så att jag tappar kompet då eller??? Vad ska jag göra
De er teoretiskt, men i praktiken jag har aldrig hört att bilen stannar på vägen p.g.a att remmen gåt av och de er bara att montera ny och starta bilen
Jag förstår att du har startat med 180° fel de er exakt samma position som 360 grader (de er bara fel i tändnings moment) och bilen vill inte starta,
Försök starta med tex. 26 grader fel, de kan du höra ventiler när slår i kolvarna bara en gång och de räcker att bilen inte startar
Senast redigerad av 1 gimmi, redigerad totalt 0 gånger.
Du behöver inte byta toppen,
Om du inte har demonterat kamaxlar eller toppen du ska kontrollera att remmen er rätt monterat (kamaxel vevaxel) och senare kontrollera kompression, om kompression saknas
I visa cylindrar dom ventiler er krogiga och måste bytas
Jag har ej rört kamaxlarna endast dreven...dvs insug o avgasdreven...så då menar du sätt remmen rätt o vill den inte starta då så då får jag riva toppen o kolla ventilerna....Men varför har vevaxelnsdrev flyttat sig 4-5 mm åt höger då o drevaxelnsdrev stod rätt i markeringen så länge det ej är den andra markeringen på drevet...ser mer ut som den markeringen o ej den jag ställt den på från början...Undrar hur den kan flytta på sig markeringen för vevaxeln bara för att jag startar bilen..En annan sak dreven plockades bort från början men jag markerade då hur dom setat...kan det vara så att kamaxeln då rört sig...mycket prat om o låsa med tolk etc...Det gjordes på rådan av svärfar för o kolla hur dom såg ut?????
De är inte så svart att kamrem på vevaxel inte sitter rätt,
Kamreren ska monteras på sodan sätt: de finns bild redan
Lägg remmen runt kamaxeln och höger brytrulle, lägg remmen över kamaxelhjul och vidare
runt kylvätske pumpen och pressa remmen över spännrulle på sodan sätt undviker att de blir skillnad i markeringarna vrid senare tre varv och kontrollera att allt sitter rät
Men har gjort det o vexaxelns markering har flyttat sig...men när kamdreven togs bort då kan det ej bli galet då..Kan det vara så att kamaxlarna ej står rätt nu...även om remmen hamnar rätt...därav det bara viner när jag startar...Ingen som sagt att man ska ta bort fördelaren etc för o låsa kamaxlarna etc...om man tar bort dreven så är det ej så att kammen flyttar sig fel o kuggar galet eller???
Jag ger snart upp på detta...en polare till mig har en verkstad på hemmaplan så jag åker ner på em o frågar vad han vill ha för o ställa allt dom skruvar Volvo hela dagarna för jag ska klara av detta men vet ej vart jag ska börja...jag har ej tummen mitt i handen men har snackats om att man ska ta bort fördelare etc o använda tolk för att få kamaxlarna rätt mm...Vet ej vilket ben man skall stå på eller vad som är rätt mm
Det är fördelaktigt att ha tolkarna, men det är inget absolut krav. Det räcker med att se spåren i bakänden på kammrena för att kunna avgöra om kammarna står rätt. Det är dessa spår man ska gå efter. Att gå efter dem ingjutna markeringarna på dreven är ingen garanti alls för att kammarna står rätt.
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir d[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]