Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Finell
:-(O) Har fått bytt till orginalbromsbackar på flera stycken V70 med bromsbackar i från Biltema, då dessa har alldeles för dålig handbromsverkan ( nästan obefintlig ).
Orsaken verkar vara för liten diameter på backarna - de sliter endast på en liten yta upptill på bromsbacken.

Det här gäller inte bara V70 - har sett detta problem som har funnits på andra modeller med.

Har tyvärr fått flera dåliga erfarenheter med Biltemas delar för bilar :cry: .
De har däremot sportskivor ( hålborrade ) som ser rätt fräna ut - men kan ej kommmentera om de är bra eller ej, men de borde fungera.
av hup
Lånar din tråd:

Köpte förra sommaren bromsskivor (sport) samt bromsbackar på Biltema. Handbromsen har sedan dess tagit dåligt. Vajern är spänd så mycket det går och kan få något som kan likna bra handbrooms när spaken är i absolut högsta läget. Har nu haft isär det men finner inget fel.

Ser följande möjligheter till fel:

1. Dåliga (nya) handbromsbackar från Biltema

2. För stor diameter på trummans insida. Biltemas "sportskivor".

3. Vajern har töjt sig. Bör inte vara det då felet uppkom först efter att backar och skivor byttes.

Frågan är om man ska chansa på att byta backar först eller får man bita i det sura äpplet och köpa nya originalskivor?
Jag skulle aldrig montera någon reservdel från Biltema i min bil! Jag kollade undre länkarmar som exempel, de verkar vara tillverkade i någon legering som inte går att känna igen och kvaliteten på gummit i bussningarna avskräcker. Det är inte mycket som är användbart hos Biltema men som prispressare är viktiga.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
ölmestad skrev:Jag skulle aldrig montera någon reservdel från Biltema i min bil! Jag kollade undre länkarmar som exempel, de verkar vara tillverkade i någon legering som inte går att känna igen och kvaliteten på gummit i bussningarna avskräcker. Det är inte mycket som är användbart hos Biltema men som prispressare är viktiga.
På han Pettson! Du har ju erfarenheten vi andra saknar...
Biltema har faktiskt en del bra saker bla deras bromsskivor men inte deras belägg och definitivt inte deras oljefilter. Har en hel del biltemasaker i mina bilar genom tiderna och jag har bara upplevt dålig kvalité på dera bromsklossar. När jag hade min 740TIC fick man ju byta styrleder och spindelleder på löpande band och ändå köte jag orginal.
Finell skrev::-(O) Har fått bytt till orginalbromsbackar på flera stycken V70 med bromsbackar i från Biltema, då dessa har alldeles för dålig handbromsverkan ( nästan obefintlig ).
Om jag får lägga mig i den här diskussionen, Så håller jag faktiskt med Finell. Bytte senast för 4-5 månader handbromsbackar på farsans bil (volvo 850), Näst intill omöjligt att få dom att låsa på torrt asfalt. Dom enda handbromsbackar som riktigt fungera att göra så är faktist Volvo Original. :).
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte bara biltemas backar som är dåliga, fins fler pirat som inte funkar bra alla gånger. Jag har flertalet gånger bytt rill orginal på bilar o då funkar det ALLTID!
Iblend är det så dåligt så dom inte går igenom besiktningen, trots att det är nya grejor. (men varför är det så får kunder som reklamerar dessa saker???)

jag har flera gånger varit med om att kunderna åker till oss, för at få det fixat, trots att dom ar all rätt att reklamera ett sånt här jobb.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid