Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det löphjulet som sitter uppe med den hydraliska dämparen det har gått sönder..bredvid det hjulet sitter vattenpumpen på vänstra sidan om den...var ute nu o rev allt..o på kamdreven o vevaxeln kan jag dra runt motorn jättebra..Det är inga problem.
Finns inga garantier på att inget hänt förrän du antingen provat att byta rem o hjul eller demonterar toppen för att kontrollera. När remen väl är bytt och rätt monterad så går det ju att göra ett komptest för att se om något är skadat.

Har jag fattat dig rätt så är det din spänrulle till kamremen som pajat i lagret vilket inte är helt ovanligt.
Det kan lätt resultera i motorhaveri. Denna bör alltid byts ihopa med kamremen om man inte vet hur långt den rullat och den kostar så lite i sammanhanget.

Jag hade satsat på att köpa ny rem och nya rullar, sen gjort en kontroll av spännaren så den är som den skall och bytat allt på en gång eftersom din rem trots allt redan gått 6000 mil. Har du tur så har ju inte remen hoppat över med nåt knas som följd och bytet måste ändå göras eftersom lagret nu är paj. Det kostar nån tusenlapp på skruvat o få nya rullar samt rem så det r bara att testa.

Ger du dig på det själv så se till att läsa på ordentligt innan så du vet när kolvarna är i rätt läge i förhållande till kammarna då du lägger på den nya remen för annars knasar du garanterat motorn.

Lycka till
Japp ska kolla allt extra noga...har rep handboken till bilen så det skall nog gå bra...åker imorgon o inhandlar allt som skall på...dvs komplett kamremssats...Vill passa på o tacka allihopa för snabba svar samt att jag själv blir lite klokare vilket fall att lyssna på er mera erfarna på detta forum...STORT TACK
Suck...vad ska jag göra nu...får ej igång bilen den liksom bara väser runt allt snurrar o går runt så...det som hände först var att lampan för motorelektroniken tändes sen var det så med remmen då jag vart bogserad hem..enligt hayens boken så står det kolla batteriet eller startmotorn...kan det ha något med att felet ligger kvar i systemet att det skall nollas eller vad ska jag göra??????? Dvs jag har bytt kamremmen samt drivremmen nu
av *pettson*
Danne69 skrev:Suck...vad ska jag göra nu...får ej igång bilen den liksom bara väser runt allt snurrar o går runt så...det som hände först var att lampan för motorelektroniken tändes sen var det så med remmen då jag vart bogserad hem..enligt hayens boken så står det kolla batteriet eller startmotorn...kan det ha något med att felet ligger kvar i systemet att det skall nollas eller vad ska jag göra??????? Dvs jag har bytt kamremmen samt drivremmen nu
Du är i flera trådar och vevar.. vilken söker du svar i?..
se i din andra tråd..
Du vill inte acceptera att ventiler er krogiga!!
De är bara att försätta byta resten av motor innan du byter ventiler och inser att felet ligger der!!! Du kan inte starta bilen p.g.a. att de saknas kompression! Jag är inte säkert att du förstår exakt vad jag menar, men dina frågor angående kamreren räcker inte långt att du själv kan laga bilen, tycker jag
Men lucka till
Danne69 skrev:Suck...vad ska jag göra nu...får ej igång bilen den liksom bara väser runt allt snurrar o går runt så...det som hände först var att lampan för motorelektroniken tändes sen var det så med remmen då jag vart bogserad hem..
Är du helt säker på att vevaxel och kamaxlar stog rätt när du satte dit remmen? Kolla upp det igen!
Vilken kommentar!!!
Om de är fel monterat kuggrem de är samma sak, eller fel monterat jämför med vevaxel
De galler att man missar tre eller mer kuggar kolvar slår i ventiler
Om man missar en kugg, bilen startar men drar mycket bränsle, sämre prestanda ...(styrenhet gör inställning efter remmen)
Tyvärr bilen startar ej ventiler er redan kass
av *pettson*
gimmi skrev:Vilken kommentar!!!
Om de är fel monterat kuggrem de är samma sak, eller fel monterat jämför med vevaxel
Om man missar en kugg, bilen startar men drar mycket bränsle, sämre prestanda ...(styrenhet gör inställning efter remmen)
Riktigt så enkelt är det faktiskt inte.. Den klarar mera än 3 kugg utan problem. Det är bara om att få det HELT fel..Annars tar det i som du säger..
gimmi skrev:Vilken kommentar!!!
Ja visst va det. Med tanke på att många har väldigt konstiga ideer om hur en femma ska vara nollad så är det en befogad fråga. Kanske var jag inte tillräckligt tydlig med att kammarna och vevaxeln ska stå i sina resoektive 0-lägen samtidigt när man hakar på remmen. Men pratar man om saker som är själklart för en själv så kan man missa såna detaljer. Jag har försökt starta min med insugskammen ett halvt var fel bland annat. Ser man till att kolla upp alla enkla saker noga så kan man slippa en massa onödigt jobb för att man lyssnade på någon med förutfattade meningar.

Det är fullt möjligt att det är krokiga ventiler i toppen, men under rätt förutsättningar är det fullt möjligt att klara ventilerna i motorer som ska krocka i teorin.

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]