Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag åkte på motorvägen idag o då ville inte bilen driva mera..körde av motorvägen o kolla vad som kunde hänt o såg att remmen gnidit sönder kamremmskåpan rätt igenom. Kollade snabbt hemma sedan o märkte att remmen är alldeles slak men remmen följer ner över kugghjulen etc vad man kan se nu. Vad händer om kammremmen gått av etc för är bara vinande ljud om du försöker starta vilket jag gjorde endast en gång. Är det så att jag måste byta toppen eller bara remmen??? Tacksam för svar
Senast redigerad av 2 Danne69, redigerad totalt 0 gång.
Motorn dör och har du otur så har kolvarn slått i ventilerna och krökt dessa, ventilstyrningarna och ventil sätena kan härmed också blivit skadade likaså kan kolvarna fått skador och sist men inte minst så kan du har körkt någon vevstake om du gasade på alldeles förskräckligt när det hände. Bitar av ventilerna kan ha lossnat och repat cylinderväggarna.

Sen kommer jag inte på så mkt. mer som kan tänkas ta skada om det händer.

Prova inte att starta den igen utan att kontrollera vad som verkligen hänt.
Eftersom du undrar ovanstående bör du nog fråga någon som är lite mer haj på bilen om dom har lust att göra en feldiagnos till dig och ev. tillvägagångssätt utan att behöva riva ner hela motorn.
gimmi skrev:Ventiler är krogiga, tyvärr de är bara att byta ventiler och plana toppen (ingen kompression)
Eller skaffa helt ny topplock, ny kamrem och alla rullar
Varför skulle man behöva plana toppen? Den blir väll knappast skev på grund av att ventilerna slår i kolvarna?
Men om det är multiribbremmen då som bara stuckit...dvs om det nu inte är kamremmen är det samma då med att man måste byta topp etc alla rullar...Om då kanske att kamremmen kuggat över...den sitter slappt på nu men följer alla hjul vad jag kan se på rak arm...lästa ett annat inlägg med att den personen hade multiribbremmen rasat o han hade bara då bytt remmarna o sen hade det funkat??????
Du kan ju ha en fruktansvärd tur.

I en modern motor dit den du har räknas så är det så tight att kolvarna ofta har urgröpningar för att ventilerna skall kunna röra sig fritt. Kuggar din rem över så blir det därför inte utrymme kvar så att ventilerna hamnar i dessa hack med kolvkontakt som följd.
Du kan ju haft en otrlig tur men det är inte många tänder som den skall hoppa för att det skall blir för tight.

Är det multiribbremmen som gått så borde det inte vara nån större fara på taket utan bara att byta den inkl. ev rullar.
Där är dock någon anledning till at din kamrem är lös...
Va ute o kolla nu på multiribbremmen o den sitter kvar där den skall vara....men ser på kåpan som sitter över kamremmen att det är nött i plasten på flera ställen dvs gått hål i kåpan men som man bara kan se så här utan ta bort kåpan uppifrån så sitter ju remmen på plats över hjulen men är slapp man kan röra den fram o tillbaka. Så slapp är den...måste varit så att remmen glider ut mot kåpan o nöter hål i plasten till kåpan...vad kan det bero på då att den ligger o nöter...kan det vara någon spännare som pajat då istället...Det står att Volvo bytt kamremmen vid 20 300 mil o nu har den gått 26 300 mil.
Enligt mina noteringar då jag har en likadan bil själv så skall man byta kamrem enl. rek. eft. 7500 mil på upp till 93
från 94 o framåt gäller 12000 mil.
Jag har också för mig att jag inte kan se min kamrem alls när jag har kåpan på plats... Du får ta bort kåpan o se efter hur det ser ut.
Var ute nu o tog bort kamremskåpan...kamremmen är hel...det nedersta hjulet har pajat vet ej vad det heter det hjulet eller funktionen men blankt hjul med kullager i för 2 små kulor ramla ut..resten av hjulen etc är helt det pajade hängde lite snett neråt o har lossnat så remmen har skaft plasten..Kan man ha sån tur att om jag köper kamremssatsen å byter alla hjul o remmen att det är helt sedan.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]