Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ghiamannen
Har en ´88 760 GLE med PRV -sexan och började fundera lite över hur många hästar den har. När jag började reda ut saken visste ingen riktigt exakt antal, gissningar mellan 143 - 180 hästar förekom. Kollade sedan bilens VIN-kod för och få exakt motortyp och blev förvånad då motorn är en B280E enligt koden. Trodde att det var en B280F då den har elektronisk insprutning i stället för mekanisk.

Alltså; vad är skillnaden mellan E och F-motorn och hur många hästkrafter har respektive motor? Nämnas bör ännu att min alltså har elektronisk insprutning men ingen katalysator. Den är inte heller bortplockad eftersom det inte finns något nämnt i registreringsbeviset att bilen skulle vara avgasrenad eller utrustad med katalysator. Vad är det för mysko bil jag har??? :shock:
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hk-effekten är lätt att räkna ut :D ...kolla bara i ditt reg.bevis vad du har för effekt i Kw...multiplicera detta med 1,36 så får du fram hur många pållar du har :D
I mitt fall..96Kw X 1,36 = 130,56 avrundat till 131..jag har således 131 Hk

Vad beträffar skillnaden mellan motorerna 280E/F så är jag lite osäker på en del saker men effekten har jag för mej är följande..
B280E 156 Hk
B280F 147 Hk
Men som sagt..kolla ditt reg.bevis och fram med kulramen :D
Båda är dock enligt mitt förmenande elektroniskt insprutade!
Det finns säkert fler skillnader som andra kan bättre än mej :D
Sitter och lurar lite på ifall Renaults motor kanske hade 170Hk men är inte säker på detta!
av Ghiamannen
Tackar för snabbt svar! Tyvärr är det inte så enkelt att det bara är att kika i reg.beviset, här i Finland finns det nog ett tomt fält där det ska stå motorns effekt i kilowatt, men för det mesta är det oifyllt just på det stället, så även i mitt fall... :roll: Det vore för enkelt annars....
av C70
F anger att det är en katalysatorrenad motor. I många fall är effekten något lägre då t.ex 230ET = 182hk 230FT upp till 89 = 156hk
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_02[…]

Elpriset

Ellevio kommer behålla effekavgiften tills n[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]