Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ellbo
Någon som vet vad som hänt med min T5:a steg 3

Den känns inte alls som den brukar va ute och körde när det va blött på vägen och då brukar den släppa på framhjulen lätt på ettan tvåan trean men nu händer knappt nått känns som den gått tillbaks till orginal.

Jag har haft nere turbon och bytt orginal dump som var helt röten och kollat efter ev glapp men den var helt ok.

Vet att undre motorkuddar e slut kan de ha med problemet att göra.
av *pettson*
Hur skulle motorkuddarna kunna påverka motorns effekt? Visst är det bra om den inte slirar men du skulle isåfall accellerera motsvarande om det inte slirar.
Du berättar själv att du haft nere turbon och bytt dump. Nåt blev inte riktigt rätt. Har du ingen laddtrycksmätare för att veta hur mycket du laddar?
av Ellbo
Den gick ju kasst redan innan jag tog ner den,men då var det så att ibland gick den som ett skott och ibland inte,så det va därför jag tog ner den och såg att dumpen var spruken och trodde att det kanske var felet,men inte.
Skall prova att byta wastegaten,någon som vet vart man kan hitta en förutom volvo.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Steg 1 som jag ser det är aatt kolla alla slangar, framförallt vacummslangarna och den slang som sitter mellan gasspjället och tryckröret. Dem brukar spricka där den lilla slangen till tomgångsmotorn är ivulkad. Har du original avgassystem? I såna fall kan katalysatorn vara igensatt. Wastegaten är ju enkel att testa: dra i staget, du ska behöva ta i rejält för att orka dra ut det ur klocken om den är frisk.
av Ellbo
Alla vakumslangar är bytta
3" avgassystem.

Men det känns som den tar tjuvluft någon stans för när jag skall växla och trampar ur kopplingen
så varvar motorn upp ca 500 rpm,
har sprutat hela motorn med startgas men hittar inget läckage.
av *pettson*
Ellbo skrev:Alla vakumslangar är bytta
3" avgassystem.

Men det känns som den tar tjuvluft någon stans för när jag skall växla och trampar ur kopplingen
så varvar motorn upp ca 500 rpm,
har sprutat hela motorn med startgas men hittar inget läckage.
Den funktionen är helt normal. Den ska gå upp i varv. Det har med avgasreningen att göra.
av Ellbo
Tittar man på orginalmätaren så på tomgång står den på mitten av det svarta fältet men vid fullt gaspådrag går den upp på max på det vita.

Den borde väl ligga i botten på det svarta fältet vid tomgång
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Mitten på det svarta låter ungefär rätt, har ungefär så på min med. Och till max på det vita låter ganska rätt det med, man lär ju tänka på att originalmätaren inte är nåt under av precision.

Håller den trycket stadigt eller varierar det?
av Ellbo
Den går jämt och fint.
Sen vad det gäller det att den varvar upp när man kopplar kan ju inte va normalt,låter ju som man nyss fått körkort ju,å så var den inte för nån vecka sen
Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]

Hej, Jag får intermittent fel på back[…]

Jag har råkat på en bil där ena &[…]