Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Hej!
Tänkte kolla med er här på Jagrullar, hur jag lättast kapar mina fjädrar på en Volvo 460.. Jag har plockat bort dem och tänkte kapa dem, men saken e den att bakfjädrarna inte har samma dimension runt om hela vägen ner eller upp..

Tack
av HanseN86
Ingen som gjort detta tidgare ?
har iaf en idé om att byta ut den nedre "tallriken" till en större..

Men är det någon som tidigare kapat sina fjädrar på 460?

\\HanseN
av N0RBERG
Har aldrig kapat fjädrar, men har däremot bytt till sänkningsfjädrar. Det är väl att föredra så man får rätt anläggningsyta i fjädertallriken. Men visst går det bra att kapa, är ju rätt många som gör det. Men sänkningsfjädrar är inte dyra, och dessutom är de oftast lite styvare än originalfjädrarna också.
av picko
Om du nu ska kapa fjädrar vilket jag ej skulle rekomendera. Så behöver du modifiera fjädertallrikarna "tror" jag. Jag har själv inte gjort det på 340. Men om man ser hur fjädrarna ser ut så ser det ut vara omständigt "dyrt". Jag skulle köpa sänkningsfjädrar. Tror nämligen summan kommer närma sig det samma som att byta tallrikar allt strul som kan uppkomma. Nackdelen kan ju vara att sänkningsfjädrar ofta blir lite mer stötiga.

Men som sagt jag har ej gjort detta själv så någon som gjort det kanske kan svara bätte och det kanske är bus lätt utan att modda med vem vet inte jag.

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]