Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Har märkt att jag har ett skramlande eller kanske tickande ljud när jag står still på tomgång utan växel och med kopplingen uppsläppt.
När jag trycker ner kopplingen försvinner ljudet helt och det låter inget när jag kör, Märkte idag att när jag stod i Buger Kings Drive in kö så låter det lite högre om jag står i en nedförsbacke än om bilen står plant.
Kopplingen tar som den ska och jag har provat att köra på 5:an och frikoppla för att kolla att den greppar igen och det funkar utmärkt.
Växellådsoljan är nyligen bytt så den är ok.

Vad tror ni? Något att oroa sig för?
Användarvisningsbild
av Magnus308
RIngde precis till Uppland Motor och frågade om mitt problem och dom trodde det var urtrampningslagret och att det antagligen inte var någon fara om det inte blir värre.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skulle tippa på det med. Prova att trycka lite lätt på kopplingen när det låter, blir det tyst då så är det lagret. Det komemr ju förr eller senare behöva bytas, men då låter det riktigt illa hela tiden oftast.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag provade att ha bilen på tomgång och sedan tryckte jag ner kopplingspedalen några millimeter och då tystnade ljudet.
av johnl
Sitter det ett stödlager i svänghjulet där lådans ingående axel vilar på Volvo också? Jag hade nämligen exakt samma fenomen på min Mercedes SLK för ett par månader sen. Det var inte urtrampningslagret utan faktiskt stödlagret i svänghjulet som hade packat ihop och gjorde olustiga ljud.

/John
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Du har fel på ditt svänghjul. haft det på min och kompisen samma på sin var bara byta svänghjul. volvo prova först byta lameller och urtrampningslagret men det blev inte tyst men sen när dom bytte svänghjul blev det tyst.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jobbigt om det är svänghjulet det blir väl ganska dyrt, Låter helt sjukt om svänghjulet gett upp på en 2005 som gått 12000 mil.
Har felsökt lite mer nu och om jag har bilen avstängd och trycker ner kopplingen och sedan släpper upp den igen med samma hastighet som man normalt växlar med så klonkar det till rätt ordentligt.
Den hugger också en del i dragläget när man ska köra iväg på 1:an.
Har man någon nytta av att man har Volvia helförsäkring eller har Volvo något rabatterat pris på dessa fel?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Svaret jag fick var kopplingsaxeln kom i obalans i svänghjulet. dom testa ju montera i nya lameller och utrampningslager men blev ingen skillnad dom kontakta volvo göteborg vad dom skulle göra efter 3veckar fick dom fanns felmeddelande om just sånt så då bytte dom svänghjul. men jag hade ju full garanti bilen var ju inte fullt 1år gammal då.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]