Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FSandstrom skrev:Ehum, jag tror jag har skummat inläggen ganska bra, men är det nån som har en 2,4d my -10 kommit under 0,6 l/mil på en tank (mätt vid pump)?
Nä...jag är glad när jag är under 0,85l/milen ( det är sällsynt)...även om en BMW drar lika mycket eller mer så gör det inte min V70 snålare för det vilket en del tycks tro. :roll:
Steff 99 skrev:
FSandstrom skrev:Ehum, jag tror jag har skummat inläggen ganska bra, men är det nån som har en 2,4d my -10 kommit under 0,6 l/mil på en tank (mätt vid pump)?
Nä...jag är glad när jag är under 0,85l/milen ( det är sällsynt)...även om en BMW drar lika mycket eller mer så gör det inte min V70 snålare för det vilket en del tycks tro. :roll:
Vilken typ av körning pratar vi ?? Har lyckats köra min XC70 D5 AWD på 0.58 men då ska det vara landsväg och inte över 90 km/h, har även kört den på 1.1 l/m men då var det full attac k och inte direkt landsväg.
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:
Vilken typ av körning pratar vi ?? Har lyckats köra min XC70 D5 AWD på 0.58 men då ska det vara landsväg och inte över 90 km/h, har även kört den på 1.1 l/m men då var det full attac k och inte direkt landsväg.
Jag har hela tiden talat om landsvägskörning hastighetsbegränsningen + 10-15 kmh brukar ha en snitthastighet på ca 85kmh långkörningar på 50-80 mil
Luftmotståndskoefficienten är inte linjär så det är en helt meningslös jämförelse att börja prata procent. 46 % högre värde betyder inte 46 % mer motstånd eller 46 % mer förbrukning. Det GÅR inte ens att räkna ut effektivt utan måste simuleras, eller mätas empiriskt.
Steff 99 skrev:
AndS skrev:En avgörande faktor när ni nu jämför förbrukning under liknande förhållande är; kör ni manuell eller automat? I alla jämförelser måste det anges och kan påverka 1-1,5dl/mil för en V70.
Ett annat exempel är detta med däck; vår bil med odubbade vinterhjul Continental, 205/16, går snålare på vinterväg än vad den gör med sommardäck Michelin, 225/17 om man jämför landsvägskörning, kan nog skilja upp till en 0,5dl/mil.
Så automat, lite mera tungrullande däck och lite extra plus på hastigheten, kan säkert ge 2-3dl högre förbrukning jämfört med manuell, lite mera lättrullande däck och mjukkörning inom hastighetsramarna.
Så du menar att Volvo är så mycket sämre än flertalet andra märken att bränsledeklarera förbrukningen så att en bil med automat skall ha en förbrukning som avviker med 70-80% vilket det gör på landsväg , Volvo uppger 0,54l /milen, min är nästan omöjlig att få att gå under 0,85l/milen
Detta är den största avvikelsen jag någonsin har haft i moderntid efter det som man fokuserat på förbrukning o jag brukar inte reagera, men jag gör det när jag har upptäckt att jag får tanka mer ofta än på flera år med samma körning.
Min senaste Volvo innan denna var en XC90 D5 den drog inte mer på landsväg än denna V70 som då har en "modernare" motor och bilen är mindre samt utan AWD...man kan väl konstatera att utvecklingen har gått framåt overallt utom på Volvo....
Kan tyvärr inte svara på det då jag kör -08 med Polestar 205Hk och manuell låda och snittar mellan 0,6-0,7 utifrån olika förutsättningar, orkar inte följa upp det mera noggrant då någon decilter för mig inte har någon större betydelse.
StringerBell skrev:
Få bensinare har så spetsig karaktär som du verkar efterlysa. Dessutom blir de helt hopplösa att använda utanför bana om hästsparken kommer på 6000 eller högre.
Det tillverkas väl knappast några bilar i dagsläget som har en sådan ketchupeffekt som du nämner med en klar topp på höga varv. Det var snarare ett fenomen på tidiga turbo bilar.
Steff 99 skrev:
Om nu dina siffror stämmer så är det helt klart något fel på din bil och den kan knappast ses som representativ för V70 D5.

Jag körde en V70 D5 i går, 18 mil (GBG -> Trollhättan -> GBG), och snittade på den sträckan 0.72 vid pumpen, och då körde jag inte direkt snålt (det var ju inte jag som betalade bränslet). 0.85 låter som en omöjlighet vid landsvägskörning i 110 km/h.
AndS skrev:
Steff 99 skrev:
AndS skrev:En avgörande faktor när ni nu jämför förbrukning under liknande förhållande är; kör ni manuell eller automat? I alla jämförelser måste det anges och kan påverka 1-1,5dl/mil för en V70.
Ett annat exempel är detta med däck; vår bil med odubbade vinterhjul Continental, 205/16, går snålare på vinterväg än vad den gör med sommardäck Michelin, 225/17 om man jämför landsvägskörning, kan nog skilja upp till en 0,5dl/mil.
Så automat, lite mera tungrullande däck och lite extra plus på hastigheten, kan säkert ge 2-3dl högre förbrukning jämfört med manuell, lite mera lättrullande däck och mjukkörning inom hastighetsramarna.
Så du menar att Volvo är så mycket sämre än flertalet andra märken att bränsledeklarera förbrukningen så att en bil med automat skall ha en förbrukning som avviker med 70-80% vilket det gör på landsväg , Volvo uppger 0,54l /milen, min är nästan omöjlig att få att gå under 0,85l/milen
Detta är den största avvikelsen jag någonsin har haft i moderntid efter det som man fokuserat på förbrukning o jag brukar inte reagera, men jag gör det när jag har upptäckt att jag får tanka mer ofta än på flera år med samma körning.
Min senaste Volvo innan denna var en XC90 D5 den drog inte mer på landsväg än denna V70 som då har en "modernare" motor och bilen är mindre samt utan AWD...man kan väl konstatera att utvecklingen har gått framåt overallt utom på Volvo....
Kan tyvärr inte svara på det då jag kör -08 med Polestar 205Hk och manuell låda och snittar mellan 0,6-0,7 utifrån olika förutsättningar, orkar inte följa upp det mera noggrant då någon decilter för mig inte har någon större betydelse.
Nä vi är olika , det finns många som inte bryr sig om sina bilar, eller hur dom ser ut.
Men för mej rör detta sig om ca 15-20.000 kr i merkostnader på runt 2 år, på sista raden. det räcker med Volvos dåliga andrahandsvärde, om man inte köper en hård rabatterad momentum.

Men "Amli ", varför åker man en sur och bullrig Volvo diesel om man inte bryr sig om bränslekostnader, om man nu skall ha Volvo, då finns ju V70 T6 ??
Tobbev skrev:
Steff 99 skrev:
Om nu dina siffror stämmer så är det helt klart något fel på din bil och den kan knappast ses som representativ för V70 D5.

Jag körde en V70 D5 i går, 18 mil (GBG -> Trollhättan -> GBG), och snittade på den sträckan 0.72 vid pumpen, och då körde jag inte direkt snålt (det var ju inte jag som betalade bränslet). 0.85 låter som en omöjlighet vid landsvägskörning i 110 km/h.
Min snittförbrukning är de sista 250 milen som enbart är långkörningar 0,83l/milen, kan tänka mej att max 5 mil är inom 50kmh områden
Vad som stör mej mest är att jag har en snittförbrukning på färddatorn på 0,66-0,67
Bilen var inne för detta plus lite andra garantijobb för några veckor sedan...men så konstigt, man "glömde" att kolla detta, så nu skall den in igen för detta och lite andra garanti jobb som man inte lyckats eller "glömt" fixa på de tidigare 6-7 verkstads besöken.
Bilen har bara varit på verkstad 10-12 dagar på 5 månader, men det är väl det man får stå ut med...man får det man betalar för, det gäller väl bilar såsom allt annat.
Köper man billigt så kostar det i andra ändan.
Det är ju fritt fram att byta verkstad, vilket jag har skrivit till dig tidigare. Du är ju så vitt jag vet inte på något sätt tvingad av att anlita verkstaden på det stället du köpte bilen, även för garantijobb.

Du kan ju skicka regnr till mig i PM så kan jag kolla med en bekant som jobbar på en annan verkstad om de har haft fler bilar med dina problem.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 35
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad