Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
anders_r skrev:
CarMan skrev:
jag har inte presiserat exakt varför jag tror åtgärderna sitter der 8har väll spånat lite)
Jag säger att dom sitter där av en andledning, medans dom andra säger att som stter där för tilverkarna ska tjäna pengar m.m. (dom ha många olika varienter på varför, men dom är bombsäkra på att dom inte behövs!)
Vilken anledning tror du att dom sitter därför då :?: Det kan juh inte vara, som du själv påpekar, för skojs skull. Så av vilken anledning tror du att dom har satt dyrare(bättre?) saker på FFV bilarna :?:
samtliga delar i bränslesystemet är nog för korrision. (förutom dom som är för at öka mängden bränsle)
ventillsäten & det ökade ventilspelet är nog för det ökade slitaget på grund utav sämre smörjning via bränslet.
den kortare serviceintervaller bör vara för att oljan tappar sina egenskaper fortare när den utstt fär bland annat vevhusångorna från E85

------------------------------------------------------

Sen kan man nog i dom flästa fall köra flera år utan att märka nån skilnad. men man bör väll vara medveten om att det inte är riskfritt!
av anp
CarMan skrev:
anp skrev:De som bannats därifrån har betett sig illa.
Saklig kritik är inte skäl till banning eller ens varnande.

Om du blir bannad, kan jag nästan lova att det inte beror på din ståndpunkt i frågan, utan på ditt humör och inställning.

Kritiska personer är bara bra att ha på det forumet, för då kommer många fler infallsvinklar och ideér kring etanolkonvertering mm i dagen, och kan diskuteras.

Utan kritik och misslyckanden kan vi aldrig lära oss eller utvecklas.
jag fick ett PM med texten att jag brutit mot en av dom regler dom har, sen hade dom klistrat in den regeln, det var nått oom att man inte fick skriva stötande inlägg...

dom hade också klistrat in vad jag skrivit, det var bra, för då vet man ju vad det var man gjorde för fel.

Här är textraden som är stötande.

-Ni är fortfarande lite för okuniga på området-

Hoppas jag inte blir bannad här, nu när jag skrev en så stötande textrad här också :wink:
8)
Om det var orsaken (?), så tror jag den varnande moderatorn överreagerat en aning.
Men vis av egen erfarenhet så är det svårt att hävda sig mot regler på diverse forum.
av anders_r
CarMan skrev:
samtliga delar i bränslesystemet är nog för korrision. (förutom dom som är för at öka mängden bränsle)
ventillsäten & det ökade ventilspelet är nog för det ökade slitaget på grund utav sämre smörjning via bränslet.
den kortare serviceintervaller bör vara för att oljan tappar sina egenskaper fortare när den utstt fär bland annat vevhusångorna från E85

Sen kan man nog i dom flästa fall köra flera år utan att märka nån skilnad. men man bör väll vara medveten om att det inte är riskfritt!
Tror du att det behövs eller har biltillverkarna använt saker för att var på säkra sidan. Dom hade en ju del negativa erfarenheter av Taurusen i USA och metanol i mittet av 90 talet :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
anders_r skrev:
CarMan skrev:

Tror du att det behövs eller har biltillverkarna använt saker för att var på säkra sidan. Dom hade en ju del negativa erfarenheter av Taurusen i USA och metanol i mittet av 90 talet :?:
jag har aldrig sett en biltilverkare montera dit nått som inte behövs. kan man spara 3 öre på en bil, så gör man det.
av matzen10
anders_r skrev:
CarMan skrev:

Metanol är väl mer reaktivt mot materialen än etanol?!? Det är mitt intryck av vad som publicerats iaf. Eller har jag fått det om bakfoten?

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
matzen10 skrev:Metanol är väl mer reaktivt mot materialen än etanol?!? Det är mitt intryck av vad som publicerats iaf. Eller har jag fått det om bakfoten?

M V H
---< Matz
Näerå, det stämmer!

//David
av anders_r
CarMan skrev:
anders_r skrev:
CarMan skrev:

jag har aldrig sett en biltilverkare montera dit nått som inte behövs. kan man spara 3 öre på en bil, så gör man det.

Det tror inte jag heller men dom vill samtidigt inte återkalla x antal bilar för att något gått sönder. Sådant skapar dåligt ryckte om, i första hand modellen och andra hand märket. Ta t.ex. Audi A4 och deras framvagnsproblem. Eller Saab och deras oljeproblem. Så då kan man ju spekulera i om dom satt dit för att dom inte vet och inte vill chansa eller snarare för att dom tror att den kommer att gå sönder om det inte sitter speciella grejor. Men tiden lär säkert utvisa det.
Användarvisningsbild
av etanolist
Jaha
Trådskaparen frågade efter någon som provat.
Besiktigade min 850 GLT -92 idag för tredje gången med 100% E85 i tanken utan problem. Den har gått i 3-4 år och ett antal 1000 mil på ren E85 och ca 1000 mil med låginblandning (<40% E85). Tycker därför att jag har viss praktisk erfarenhet av detta utan att blivit drabbad av något av de negativa "experternas" farhågor om vad som ska hända.

Kort sammanfattning:
Låginblandning
Funkade utan några problem för mig.
Konvertering med bränsletryckregulator
Ser jag mer som ett första insteg för att köra på 100& E85. Funkade kanonbra vår, sommar och höst och funkade även hyfsat vintertid efter att jag fixat en kallstartanordning.
Konvertering med elektronikbox
Min nuvarande lösning. Funkar kanon ihop med den inbyggda chokefunktionen samt kallstartmotståndet, även vintertid. Är det riktigt kallt, läs < -10 GrC kör jag på 80% E85 så frugan får problemfria starter även utan motorvärmare.
De olika lösningarna jag använt mig av hittar du mer om på min hemsida: http://www.newlund.com

Lycka till // Micke
av Lello
Quaint skrev:hur påverkar detta CO halt mm vid en ev besiktning ?
Besiktade min förra V70 2.5t 1998 med 40% e85 i tanken och värderna var bättre än besiktningen innan som var med 100% BF95..!!
Användarvisningsbild
av Driver64
Hur mycket bättre blev avgasvärdena (CO och HC) med 40% E85 i tanken?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]