Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hej! idag var jag på skroten och skulle köpa en bakaxel kåpa (alu) så efter avmontering så såg jag att det var lamel/slungdiff, så jag köpte axel för 1300:- Kanon pris tycker jag =)
Men när jag kolla på axeln så såg jag att det stog 1041... Men slung skall ju vara 1042?
alla lappar är nästan borta.. hur kan jag se vilken utväxling jag har? eftersom lapparna är bort. det satt bara en liten lapp som det stog 1041 som sakt....

Mvh
av dhenniz
har jag inte helt fel, så är 1041 slungdiff, och 1031 utan diff.

angående utväxling, så vet jag inte, du får väl vrida kardanen och se hur många varv som krävs för att få ett varv ute vid hjulen?
Användarvisningsbild
av emwtur
dhenniz skrev:har jag inte helt fel, så är 1041 slungdiff, och 1031 utan diff.

angående utväxling, så vet jag inte, du får väl vrida kardanen och se hur många varv som krävs för att få ett varv ute vid hjulen?
1041 skall vara slungdiff !

om du har av kåpan så kan du ju räkna kuggarna och dividera lite så får du utväxlingen
Användarvisningsbild
av emwtur
missa inte att kolla på hastighetsmätarkransen, så du har samma krans i din egen axel - annars visar hastighetsmätaren fel !
/emwtur
Användarvisningsbild
av leifer
Ska vara special olja för diffad bakaxel, antar det gäller slungdiff också.
av volvo944gl
Okey. då skall jag räkna imorgon hur många varv det blir!
jag hade av kåpan när jag köpte axeln. Men räkna inte något..
Ang oljan. ni säger det skall vara speciel olja? vad är spec olja? jag köpte olja på biltema för växellådor och bakaxlar http://www.biltema.se/ProductImages/36/ ... 2739_m.jpg
http://www.biltema.se/Bilvard/Olja-och- ... lja-75W90/

vad menar ni med hastighetskransen?
Användarvisningsbild
av erikn
leifer skrev:Ska vara special olja för diffad bakaxel, antar det gäller slungdiff också.
Jag har 1041 på min, jag var till Bilia för att inte få fel olja (av ovanstående anledning) men fick då höra att det var samma olja som till 1031. Det är lamelldiffarna som ska ha annan olja.
av Rick
Bilia har fel där, det sitter lameller i en 1041 med, som slits ut fort utan en LS tillsats i oljan...
Rätt ofta man får fel olja på Volvo verkstäder, dom påstod att jag skulle ha ATF olja till min M90 låda :lol:
Användarvisningsbild
av emwtur
volvo944gl skrev: vad menar ni med hastighetskransen?
Givaren till hastighetsmätaren är en krans med hål
kolla att du har lika många hål i den nya som den gamla
tror det finns 12,48,96 hål att välja mellan så du behöver inte räkna EXAKT !

/emwtur
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]