NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av as01
Om AC:n är på så ser den till att temperaturen på förångaren alltid ligger på ca +2 till +5 grader. Dvs om temperaturen är under ca +2 grader så går aldrig kompressorn. Undantaget är vid varje start då kompressorn snurrar ca 10 varv (oavsett om AC:n är av eller på) för smörjningen.

Bränsleförbrukningen är proportionerlig mot temperaturen på inkommande luft och fläktvarvtalet, så även om det är +10 grader ute så lär ju inte AC:n gå så hårt.
Saken är ju den att detta uppträdde helt plötsligt i november. Jag har haft bilen sedan 2005 och den har legat runt 0,9/mil i stadskörning med automat i alla år. Jag har också mätt och inte bara kollat på färddatorn. Och nej, den rycker inte och jag har inte använt släp. Jag har även ändrar min körstil och kör väldigt mjukt. Inga snabba starter osv.
av as01
Förbrukning på 0,9 låter rimligare...
Det är ju helt klart nåt fel på bilen, stå på dig mot verkstan att felsöka!

Är det fortfarande 1.3 l/mil nu när vi börjar gå mot sommar?

Omöjligt att svara på vad som är fel... men några saker att kolla:
- Däcktryck?
- Är service gjord nyss (Olja, oljefilter, luftfilter)?
- Går tempmätaren upp (ska stå exakt rakt upp när motorn blivit varm)
- Använder du motorvärmare? Den kan ju ha gått sönder, men kupévärmaren funkar och då är det ju inget man tänker på direkt...

Hur långt har bilen gått?

Intressant att testa vad den drar på landsväg... Varm motor, Ställ farthållaren på 90km/h, nollställ färddatorn, kör några km, medelförbrukningen bör då ligga under 0.7.
Jodå, bilen servades i november och kör på sommar däck nu. Ska ut och köra motorväg i 30 mil nästa helg så då får jag se vad det blir då. Var för högt när jag körde långt senast också. Tempmätaren visar ok. Bilen har gått ca 6000 mil, vilket inte är så mycket. Bilen har varit inne på verksta'n ett antal ggr, men dom hittar inget mer. Problemet är också att dom inte riktigt tar mig på allvar på verkstan bara för att jag är kvinna. Jo, så är det...

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]