Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Steff 99 skrev:
viktore skrev:
Steff 99 skrev:Ja, det ligger väl i paritet med Volvos uppgivna förbrukning!!!!!!!!!!!!!
Min V70 skall dra enligt EU normen 0.68 och jag lyckas inte ens på landsväg komma under 0.85 om jag kör på motorväg 110 kmh
Men BMW:n jag hade innan som då skall dra minst 30% över EU normen enligt vissa. var EU normen blandad 0.69, där hade jag en snitt förbrukning på ca. 0.73 under 8000 mil .
Märkväl att då kör jag lugnare med Volvon.
Senaste testet jag kunde hitta där en BMW V8 var inblandad var nya 7-serien en 750Li den hade EU 1.14 och en testförbrukning på 1.37, ungefär samma som Lexus hybriden LS600 h L som låg på 1.26 l det är inga små bilar precis, 750:n är 521cm lång o väger nära 2,300kg och har då 407 hk

Nu kan jag inte hålla mig från att fortsätta gå offtopic, MEN

Om din bil (D5?) drar 0.85l/mil vid 110km/h inser du väl själv att det är något fel?
Det är inget fel på bilen, det är inget fel på färddatorn heller som säger att förbrukningen är 0.73l, ex körde 58 mil tankade 52 liter verklig förbrukning 0,88l.(motorväg 90% resten landasväg)..enligt Bilia är det helt ok med att det missvisar ca 30%, (samma missvisning vid varje tankning.)
Så du har fel, för Bilia kan väl ändå inte ha fel som är auktoriserad märkesverkstad. :roll: :evil:

Som ett svar på en fråga offtopic
Det där svaret fick jag också från Bilia innan jag fick ny mjukvara och 12-15% lägre förbrukning..."1,02 i 120 med avstängd AC, 3 kg i däcken och ensam i bilen men 9,3 i EU-mix"... "ja, du, det är en tung bil, de ska dra så där vet du"...

Sen efter en service blev förbrukningen plötsligt markant lägre. Jag vet inte om det varit något fel på bilen från början. Orkar inte bråka heller, jag lär ju inte få tillbaka 500 liter bensin:(
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
Emiljonsson7 skrev:Lite kuriosa för er som gillar Volvo V8:an och som ni kanske vet men....:

-Motorn heter B444S (Bensin, 4,4 liter, 4 ventiler per cylinder) Enligt Volvos nomenklatur
-Den är utvecklad av Yamaha i samarbete med Volvo. Yamaha kan ju detta med finmekanik.
-Motorn sitter även i sportbilen Noble M600 i lite turbotrimmad version. Se klippet från Top gear nedan och lyssna på lite turbotrimmad Volvo V8 skönsång:-)Den slår för övrigt Pagani Zonda på Top gears test track

När kommer turbon i V8:an tro? Volvo har ju en ny märkning för motorer där T8 betecknar motorer över 350 hk....låter lovande inte sant? Hoppas den hittar in i S80:n eller liknande.

HaHa..Ja det vore ju inte helt fel med 650 hk :roll:

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]