Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
ja men den går inte ryckigt men den kunde lite gran i vintras men det är ju inte det som är problemet nu det är att den inte får nån gnista på tändstiften alltså den är helt död men skulle gärna vilja ha mer tips om vart man kan leta (med tändnigen). läste nånstans att det skulle sitta ett relä vid expationskärlet som hade med insprutningen att göra och om det inte funka så skulle inte man få nån gnista heller och när jag kollade gnistan så märkte jag att stiften var torra. men kom gärna med mer tips så man lite mer kött på benen ....bilen står 3 mil hemmifrån så har inte riktigt koll på vart allt sitter
av erikeriksson
Hej igen, det var lite det jag menade med mitt tidigare inlägg, att det kanske kan vara så att om vissa delar av bränslesystemet inte fungerar "bryter" det tändsystemet?

Felsök i så fall bränslesystemet också. Kolla alla relevanta reläer och säkringar också. Lyssna att bränslepumpen startar.

Jag gissar att när du säger "sprayar 55-6", verkligen har dragit isär och kollat alla kontakter/anslutningar, även batteriet och jordningar.
av volvo740gle87
har för mig att soppa pumpen inte surrade men tänkte inte så mycket på det men får lyssna nästa gång för om inte den surrar så kanske det är nått med soppan endå..... men det där med att kolla reläerna hur gör man då. och ja jag tog isär kontakterna och sparyade 5-56 i dom o kollade så dom såg ok ut
av Rådlös
Om inte pumpen går, eller går för dåligt, får du inget bränsletryck i spridarna. Bilen startar inte helt enkelt.
Detta förklarar i och för sig inte ditt problem med utebliven tändgnista, om det inte är så att det finns någon spärrfunktion i styrdatorn? Alltså: Om bränslet uteblir stänger datorn av tändgnistan också. Detta är bara en hypotes från min sida, så det skall du inte ta som något "Kungsord". Någon som vet mer får gärna korrigera.
Lödningarna i reläernas kontaktstift lär kunna glappa efter många år. Jag har jobbat med elektronik och sett många "underkända" kretskortslödningar som har orsakat glappkontakt. Dom syns knappast med blotta ögat, utan kräver stark förstoring. Teoretiskt sett kan det vara något sådant som har drabbat dig. Enklaste metoden att kontrollera om pumpen går, är att mäta om den får någon spänning när tändningsnyckeln är till. Kan man sedan mäta ström, så kan man också se om den "mår bra". Dessvärre har jag inte dom korrekta värdena just nu, men det finns andra här på forumet som vet hur mycket ström pumpen skall dra i normalfallet. Träd fram ni som vet! En osäker uppgift ur mitt suddiga minne, säger i alla fall 3 - 4 Ampere. Inte heller det är något Kungsord.
Jag har frågat tidigare, har du någon diagnostikbox och vad säger i så fall den?
av volvo740gle87
okej men man måste ju ha en dignosdata om man ska kolla felkoder och en sån har jag inte,,, kanske dum fråga men vart sitter diagnosutaget köpte ju bilen precis så vete fan vart den sitter
av Rådlös
Vi talar om en Volvo 240. Dom hade en så tidig variant av insprutningssystemet LH 2.4 att någon yttre utrustning inte behövs eller passar. (Kanske bara på en Volvoverkstad (?), men det är en annan historia). Sök mer info om OBD2, en standard som du inte har i din bil.
Om du har ett diagnosuttag, så sitter den vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet. En liten svart plastdosa, storlek ungefär som en mobiltelefon. Det sitter en liten sladdstump med ett stift på dosan, som går att öppna. Att läsa av detta är en procedur som det finns många inlägg om här på forumet. Även tabeller för att tolka resultatet. Det blir en egen beskrivning som inte får plats här.
Vi måste däremot reda ut om du har LH 2.4 eller föregångaren LH 2.2. Det senare har inget diagnosuttag. LH 2.4 kom mitt i modellserien på årsmodell 1988. Om du har en lambdalampa i instrumentpanelen, så har du LH 2.4. Den sitter troligen som nummer 2 från vänster, en orange lampa med en grön triangel med ett lambdatecken i. Denna skall lysa när du har vridit om nyckeln, men motorn inte är igång.
Läs igenom den här tråden. Där finns en del förklaringar på vilket system du kan ha. Även var du skall söka ett eventuellt diagnosuttag.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=51487
Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]