Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

I går hissade jag upp bilen för att kolla in den underifrån.
Av en händelse tog jag tag i kardanaxeln och vred lite på den.
Jag hade förväntat mig att denna skulle vara stum men det finns ett ganska stort glapp/spel då man vrider den fram och tillbaka. Då den slår i ändlägena är det ett rent metaliskt lju.
Är det någon som vet om detta är normalt?

Jag hade problem med Haldexgivaren i vintras och med den trasig så "small" 4wd in när den fungerade. Funderar mest på ifall detta kan ha gjort detta.

mvh
Lars
HÄr finns lite kommentarer som är relevanta:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=53122

"Om din AWD funkar som den ska, driver på bakhjulen, när det är halt, så skulle jag också vänta. Speciellt på Automat verkar hylsan hållla längre än på Manuella lådor.

Om du inte har gräs/snö, att sladda fram AWD, kan du hissa upp ett framhjul, lägg växel i Neutral,
be någon snurra på det upphissade hjulet medans du under bilen försker bromsa/stanna/hindra kardan axeln.

Akta fingraran. Använd helst en tång eller annat lämpligt verktg att blockera den med. Om framhjulet och kardan snurrar ihop är både Hylsan och Vinkelväxeln OK.

OBS Lyft bilen säkert, dvs Säkra bilen med hjulblock och pallbockar innan du kryper under."
Hej igen.

AWDn fungerar som den skall. Eller åtminstone gjorde den det innan snön försvann.

Skall jag tolka ditt svar att axeln skall vara stum och inte ha ngt spel?

Jag har inte riktigt koll på hur drivlinan är uppbyggd.
Jag tyckte mitt metalliska ljud kom från bakre delen av axel, där jag antar att haldexkopplingen sitter. Eller sitter den närmare växellådan och detta är ngt annat?
Den berömda hylsan sitter väl vid växellådan? eller?
Finns det någon skiss på detta? så man slipper hissa upp bilen bara för att kolla in detaljerna :-)

/ Lars
larsolsson skrev: Skall jag tolka ditt svar att axeln skall vara stum och inte ha ngt spel?
En gammal drivlina har alltid lite glapp. Men hylsan kan ibland slitas i etapper, och enklast att testa om den är på väg att gå sönder, är att hålla emot samtidt som man snurrar på ett framhjul.
Genom att upptäcka hyls problem tidigt, undiviker du att den halvdålig hylsan, äter upp antingen kuggarna in till vinkelväveln eller ännu värre kuggarna från Växellådan.
larsolsson skrev: Jag har inte riktigt koll på hur drivlinan är uppbyggd.
Jag tyckte mitt metalliska ljud kom från bakre delen av axel, där jag antar att haldexkopplingen sitter. Eller sitter den närmare växellådan och detta är ngt annat?
Den berömda hylsan sitter väl vid växellådan? eller?
Finns det någon skiss på detta? så man slipper hissa upp bilen bara för att kolla in detaljerna :-)
/ Lars
Haldexen sitter längst bak, precis för bakre diffen, Stor lätt att se.

Principen är så här:
http://i137.photobucket.com/albums/q236 ... iagram.jpg

Det som är lurigt med vinkelväxeln är att höger fram hjul, går rakt igenom den, med inre axel som ite rör vinkel växel eller hylsan till Växellådan, sedan går det en yttre hylsa tillbaka från växellådan till Vinkelväxel, som där skickas rakt bak. Eller enklare, när hylsan pajar, går det ändå kraft igenom hylsan insida till höger framhjul.

HÄr finns en tutorial.
http://forums.swedespeed.com/zerothread ... t&id=50601

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]