Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedboden
Hejsan!

Jag kommer riva bort toppen på min bil för det är gängpaj i 2 av hålen, det går alltså inte att byta stift, det ena stiftet sitter nerdraget i botten och där kan man skruva det åt båda hållen hur mycket osm helst utan att det händer och stift nr 2 som är trasigt sitter stenhårt fast 50% nerskruvat i hålet.

Jag kommer ta bort toppen för att plocka bort stiften och göra nya gängor.
Ta bort toppen är lugnt det klarar jag.

Jag behöver dock hjälp / tips på hur jag ska fixxa glödstiftshålen lättast?

tacksam för svar
av Fred
När jag jobbade med utombordsmotorer använde vi en pryl som heter "Helicoil". Det är en gänga i rostfritt med rätt gängdimension som man skruvar i blocket efter att man borrat ur och gängat om. Jag drog sönder tändstiftshålet på polarens Suzuki 40hk och då satte vi i en sån, funkade utmärkt i många år därefter.

Funkar det till båtmotorer så funkar det väl till bilmotorer också!

Här kan du läsa mer om dem.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Kaxe
En helicoilgänga blir mycket starkare än en originalgänga i godset, jag bygger utrustning för borriggar till gruvor och det sätts i helicoilgänga i 90% av skruvhålen vid nymontage pga att det blir mycket hållbarare än utan och är det något som utsätts för belastning så är det gruvmaskiner.
Användarvisningsbild
av Magnus308
vedboden skrev:Ja det där verkar ju vara precis det jag behöver.

Sökte runt lite på nätet och hittade detta --> http://www.jula.se/gangreparationsset-i ... ser-125120

Är det nåt som ni tror skulle funka? själva gängen på glödstiften som ska ner i hålet är ju ganska långa, längre än va dom där "fjädrarna" ser ut iaf, men det kanske duger?
Har du kollat vad det är för gänga på dina glödstift?
Om du hittar en Helicoil som är för lång borde det inte vara några problem med att bara klippa av toppen på den ett par varv.

När jag jobbade inom flyget använde vi mycket Helicoil och det är ganska lätt att montera dom, Det viktiga är att man borrar rakt i godset och med rätt borrdimension sen är det bara att skruva ner Helicoilen med verktyget och efter det slår du bara av den lilla tappen som sitter längst ner i gängan.
Det går inte att göra fel om du följer den medföljande instruktionen.
av tlt
vedboden skrev:Ja det där verkar ju vara precis det jag behöver.

Sökte runt lite på nätet och hittade detta --> http://www.jula.se/gangreparationsset-i ... ser-125120

Är det nåt som ni tror skulle funka? själva gängen på glödstiften som ska ner i hålet är ju ganska långa, längre än va dom där "fjädrarna" ser ut iaf, men det kanske duger?

"fjädrarna" blir längre när man monterar dom . kolla vad det är för gänga på glödstiften , jag tror att det är bara vanliga metriska standardgängor med i satsen....
av Fred
Jag kan inte minnas att helicoil-gängorna blev längre när man monterade dem... :roll: Som jag minns det valde man en gänga där den invändiga gängan var exakt det som, i mitt fall, var tändstiftets utvändiga gänga. Med andra ord kunde man gänga på helicoil:en utanpå stiftet innan den monterats i topplocket för att testa att det var rätt...fast jag kan ju minnas fel, det är många år sedan... :roll:
av vedboden
Magnus308 skrev: Har du kollat vad det är för gänga på dina glödstift?
Nej, har inte gjort det, ursäkta min nybörjarhet, men går det att mäta å se vad det är för gänga?
Om du hittar en Helicoil som är för lång borde det inte vara några problem med att bara klippa av toppen på den ett par varv.
Jag har tittat runt en hel del på nätet och undrar om man måste ha speciella helicoil verktyg för att använda helicoil eller räcker det om man har "fjädern" från helicoil och sen andra borrar och saker som ingår i detta paket te.x? Gängreparationsset Det verkar så väldigt dyrt att köpa in hela setet med alla verktyg.
Fred skrev: Jag kan inte minnas att helicoil-gängorna blev längre när man monterade dem... :roll: Som jag minns det valde man en gänga där den invändiga gängan var exakt det som, i mitt fall, var tändstiftets utvändiga gänga. Med andra ord kunde man gänga på helicoil:en utanpå stiftet innan den monterats i topplocket för att testa att det var rätt...fast jag kan ju minnas fel, det är många år sedan..
Det vore ju inte bra för mig om det var så, blir nog problematiskt att hitta en sån helicoilgänga som jag behöver.
Jag pratade med en äldre man på jobbet som äger en mekfirma och han tror bara det är att göra nya gängar i toppen och använda gängtejp(tror han sa det), är det ens möjligt?
av vedboden
tlt skrev:
"fjädrarna" blir längre när man monterar dom . kolla vad det är för gänga på glödstiften , jag tror att det är bara vanliga metriska standardgängor med i satsen....
Det stämmer nog som du säger, det är nog inte några "ovanliga" gängor med i den jula satsen. Hur tar man reda på va det är för gänga? (sorry, jag är dålig på det)
Vet du hur jag får tag på exakt den gänga jag behöver till mina glödstift(när jag vet vilken gänga jag behöver)? gängen är ju ganska långa på ett glödstift och inte speciellt stora.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Om du känner en som har mekanisk verkstad så be han mäta din gänga det är nog enklast.
Gängtejp ska du inte använda det har man till vattenanslutningar i hemmet.

När du vet vilken gänga du har kan du köpa ett kit för just den gängan från England det finns en hel del billiga där och det är tullfritt med låg fraktkostnad.
Borr kan du köpa en vanlig HSS i den dimension som du ska ha till din Helicoil men kolla innan vilken dimension det ska vara så det inte är någon som är svår att hitta.
Gängtapparna är oftast special just för Helicoil om jag inte minns fel.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]