Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ultrarapid
Jag har problem med att en bakbroms på min 855a ligger emot med värmeutveckling som följd.

Jag har försökt lösa detta i två omgångar. Först försökte jag motionera bromskolvarna genom att bromsa ut och trycka in dem några gånger i följd. Kolvarna löpte betydligt lättare av detta. Men det löste inte bromsproblemen.

Nästa steg blev att smörja upp bromsarna ordentligt. Jag filade bromsbeläggen rena från rost och smuts och satte kopparpasta på glidpinnar och bromsbelägg. Dessvärre löste inte det heller problemet.

Nu är jag lite osäker på vad jag bör göra härnäst. Jag kan förstås byta hela bromsoket. Men det känns inte rätt eftersom oket faktiskt tycks fungera som det ska, kolvarna löper fint och så. Vad finns det mer som kan göra så att bromsen ligger an? Och vad kan man i sådana fall göra åt det?

Som ni säkert har gissat så är jag långt ifrån någon lysande mekaniker, men jag hade tänkt ge det några försök till innan jag lämnar över till mer professionella krafter.
av *pettson*
Om du fastställt att oken fungerar som tänkt så kanske slangen som överför vätskan mellan kaross och bakaxel har börjat svälla invändigt. Det gör att du får ut vätska under tryck. Men att vätskan inte släpper trycket så fort som den ska. Bromsen ligger på då..
av Ultrarapid
Tack för alla svar.
Redlös skrev:Prova byt bromsvätska. Gammal vätska smörjer väldigt dåligt.
Eftersom tre av mina fyra bromsar fungerar utmärkt borde det inte vara något fel på bromsvätskan. Eller tänker jag fel?
StefanT5 skrev:det är inte handbromsen som ligger mot då?
Jag är lite skeptisk till det förslaget eftersom man ibland, när bromsen legat emot en stund, kan höra skrikljud från bromsen som jag inbillar mig kommer från bromsbeläggen. Men det är värt att undersöka närmare. Finns det något enkelt sätt för att kontrollera om handbromsen ligger emot?
*pettson* skrev:Om du fastställt att oken fungerar som tänkt så kanske slangen som överför vätskan mellan kaross och bakaxel har börjat svälla invändigt. Det gör att du får ut vätska under tryck. Men att vätskan inte släpper trycket så fort som den ska. Bromsen ligger på då..
Om jag förstår ditt resonemang rätt så nyper bromsarna när man trycket på bromspedalen men släpper inte när man släpper på pedalen. I sådana fall borde väl bilen rulla fritt när man startar den för att gå trögare ju mer man bromsar? Det är inte riktigt den känsla jag haft när jag kört, prestada verkar likvärdiga både när man just startat och när man kört ett tag. Å andra sidan är det väldigt svårt att bedöma. Särskilt om man som jag måste bromsa lite bara för att kunna backa ut från garageuppfarten på ett kontrollerat sätt. Hur vet man om det är bromsslangen det är fel på? Finns det något bra sätt att testa den på eller är det bara att byta och hoppas det hjälper?
av Redlös
Ultrarapid skrev:Tack för alla svar.
Redlös skrev:Prova byt bromsvätska. Gammal vätska smörjer väldigt dåligt.
Eftersom tre av mina fyra bromsar fungerar utmärkt borde det inte vara något fel på bromsvätskan. Eller tänker jag fel?
Inte alls. Hade samma problem som du fast med en gammal 760 och så var det ett framhjul. Hur som haver, hade fina klossar, fin skiva, oket löpte lätt som fan både i kolven och på glidpinnarna. Lik förbannat nöp bromsen och vägrade släppa när man släppte pedalen, det släppte otroligt sakta och efter en kvart eller nåt kunde man snurra hjulet igen.
Efter att nästan ha förlorat förståndet så provade vi att byta bromsvätskan. Vätskan som kom ut först vart i stort sett svart, för att gradvis bli renare. Vips så funkade bromsen igen.
Det visade sig att den dåliga bromsvätskan troligen gjorde att ventilen i abs-enheten kärvade och vägrade släppa tillbaka vätskan. Därav mitt förslag. (Bromsslangen var dock det första jag misstänkte, men den var frisk.)
av *pettson*
Eftersom ett bakhjul tydligen gör sitt jobb så faller iden med slangen. Bakåt i hydraulsystemet har du bara en kanal. Det gör att bägge oken får samma tryck och därför ska gå tillbaka likadant. Kvar är endast ditt bromsok oavsett skicket

Jag tog bort mina. La på kopparpasta på[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.