Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det här ämnet har ju stötts o blötts här på forumet i ett flertal trådar tidigare.
Men jag skapar en egen i alla fall.

Har en S80 T6 -99 som rullat några få mil över 10000 sträcket, tänkte att lådan skulle få lite ny olja. Kan ju faktiskt inte skada, den nuvarande oljan är inte bränd, utan är röd och luktar inte illa.
Gör för det mesta allt mekjobb själv men då tiden så här på vårkanten inte riktigt räcker till + att det kom en rabatt kupong på 20% bla på alla verkstads jobb från Volvo handlaren här i stan vilket gjorde att jag beslutade att beställa tid för jobbet.

Men i helsike när man kom dit och fick prata med meken så säger han att det finns ingen intervall specad från Volvo när oljan ska bytas, den behöver nämligen inte bytas. Näe det vet jag svarade jag men vill ändå spola lådan.
Näe säger meken du ska inte byta oljan i lådan, är det några problem med lådan? Om det inte är det så finns det ingen anledning att vi byter olja.
Men för helv... det är ju det jag vill undvika med oljebytet säger jag
Svaret blev att deras erfarenhet var att problemen började efter oljebyten av dessa automatlådor.
Jävl... märkligt har flera bilar (Cheva pick-up och Volvo 960) med automat och dom har fan i mig gått bättre i lådan efter oljebyte.

Så det blev att åka hem igen utan tid för spolning av lådan. Man blir ju lite villrådig. är kanske bättre att prata med en spec.firma för auto-lådor och höra vad dom säger, och göra jobbet själv lik förbannat
Det är ju sant att VOLVO inte rekommenderar oljebyte i automatlådor (i alla fall morsans S60 -01).
Undantag är om man bilen talar om att oljebyte bör göras (tex om man haft överhettad olja) eller för taxibilar som skall byta olja var 8000:e mil.
Är man litet konspiratoriskt lagd undrar man varför oljebyte rekommenderas för taxibilar. Kan det möjligen vara för att taxiägare annars kanske skulle bli missnöjda med en för kort livslängd på sina växellådor!?

Nåväl, det må vara hur det vill med den saken!
Det verkar dock som om olika VOLVO-verkstäder rekommenderar olika vad gäller oljebyte i automatlådor för privatpersoner.
För ovan nämnda S60 (16.000 mil och som aldrig bytt olja i automatlådan) sade tex VOLVO i Örebro att det är klart att du skall byta olja i lådan. Det brukar vi rekommendera folk att göra trots vad som står i VOLVO:s rekommendationer.

Jag resonerar precis som du. Varför skall jag vänta med oljebyte tills lådan börjar krångla? Då kan man ju ha fått ett fel på lådan som ett oljebyte inte rättar till!

Per L
Sköljning kanske inte är nödvändigt men ett oljebyte skall du göra. SAAB har bytesintervall på 12000 mil och de tappar då bara ur oljan och häller i ny. På Volvo tömmer man lådan häller i ny olja, tömmer oljekylen och fyller på igen. Jag betalade 1800kr för 10l olja samt arbetet på Volvo o Nässjö. Så byt du din olja så gör du din bil en tjänst.
Be Volvo byta oljan, så får du garanti på jobbet om det skulle bli galet och hela lådan får problem.
Volvo byte på min xc90 T6 vid 12000 mil och den går mjukare och jämnare efter det samt färgen på oljan är mycket sundare. Sover bättre nu... hehe

Byten är viktigare om oljan ofta går varm, tex varmt klimat, stadskörning och bogsering.
greeeken skrev:Han menade nog att problemen börjar efter oljebyte på lådor som rullat väldigt mkt. Din är ju nästan ny kan man säga
Det trodde jag också, men icke enl. verkatadens uppfattning så gällde det även vid mina "låga" miltal.

Jag vet i faa... men fick nästan intrycket att motviljan att byta olja var att invänta lådras och komma in då så dom fick göra lådbyte.

Men men har haft mina duster tidigare genom åren med den här verkstaden med avs på inkompetens, var många år sedan sist så jag tänkte att det kanske bättrat sig men attityden var densamma.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]