NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

keerik skrev:
andreas_lofgren skrev:Du har verkligen svalt reklambladet för din box med hull och hår. Alla boxar är digitala, det finns ingen skillnad på en "fulldigital" och en "vanlig". Tror du det är fjädrar och kugghjul i de övriga boxarna eller?

Mercedes, Toyota, Mitsubishi använder inga dieselboxar överhuvudtaget, vart har du fått det ifrån?

Ta en titt istället på vad Polestar och Heico använder för att trimma Volvo på ett seriöst sätt. Enbart omprogrammering av ECU är det som gäller så att du kan ändra alla parametrar och inte bara dieseltrycket. http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=203
Tänkte jag bara ska visa dig BRABUS Dieselboxar ;-)
http://www.brabus.se/news.asp
Vad bevisar det? Brabus är en eftermarknadstrimmare och struntar högaktningsfullt i de problem som uppkommer i längden. Samma sak med Lorinser.

Din bil kommer inte rasa med en gång men du kommer råka ut för saker som att ditt partikelfilter blir helt igensatt vid 8000 mil istället för 12000, dieselpumpen rasar vid 20.000 mil istället för 40.000+ mil osv. Till detta kommer att avgasreningen inte fungerar som den ska.

Varenda meter du kör med din bil så jobbar dieselpumpen med ett högre tryck än den är byggd för. Du kan väl inte på fullt allvar tro att detta inte får negativa effekter?
Jupp. Det är en helt annan sak än Boxtrim. PPC ändrar motorstyrningen. Inte fuskar med förvrängda bränslesignaler.
Hmmm, jättesvår fråga. BSR har hållit på väldigt länge och har bra koll på vad de håller på med men samtidigt är det så att om Volvo upptäcker att bilen är chippad så kan de säga nej till vissa typer av garantiärenden. Tecknar man deras motorförsäkring så bör man klara sig på den fronten dock.

För "vanliga" garantiärenden utanför motor+transmission så bör inte chiptrimmet kunna ge Volvo möjlighet att avfärda några garantianspråk.
Heico Sportiv är officiell partner till Volvo i Tyskland+Österrrike+Schweiz (om jag kommer ihåg rätt) och de har chiptrim till 2.0D. Frågan är bara om de har någon distributör i Sverige.
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=203
andreaslinder skrev:Lövet: Är det nåt man ska våga sig på med en ny bil? Pga garantierna? Bsr har ju visserligen någon sorts garanti men man vet ju inte om det väl händer något.
Har du några tips? Polestar har ju inte något till 2.0d än.
Jag vågade och chippade min förra c30 t5 efter 1 år. Insåg efter en hel del "efterforskning" att det var väldigt ovanligt att något händer om man vänder sig till en duktig firma och rör sig kring steg 1-3. Därmed inte sagt att fel inte kan uppstå. Men som Andreas säger så ändrar BSR och Autotech mfl massvis med mappar, optimerar bilen, och luras inte bara så som en box. Kort sagt, jag hade aldrig köpt box, gör det på riktigt istället.

Angående garantin så hade Autotech i stort sätt aldrig sålt en sådan och menade att det var "meningslöst" på steg 1. Om så är fallet vet jag inte men de stred iaf inte för att sälja sånt till mig.
OM oturen skulle vara framme så skulle säkert ett fel kunna uppstå i t ex växellådan och vad hjälper då en motorgaranti? Med en PPC kan du närsomhelst ändra tillbaka till originalprogram i bilen och då ska tydligen inte verkstäderna kunna se något?!
andreas_lofgren skrev:Heico Sportiv är officiell partner till Volvo i Tyskland+Österrrike+Schweiz (om jag kommer ihåg rätt) och de har chiptrim till 2.0D. Frågan är bara om de har någon distributör i Sverige.
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=203
Sams bilmode (googla) är återförsäljare för Heico och kan ta in hela deras sortiment. Dyra grejor men riktigt fina.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]