Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steffo B
Hej! Råkade nyligen utöka mitt Volvo-innnehav med en 244-78. Den hade ursprungligen B21A med automat. Nu har den B230A med 5vxl manuell (M47). I höst måste jag reg. besiktiga den. Har kollat runt en hel del nu men inte blivit så mycket klokare på vad som behövs för reg. bes? Intyg etc? Eller ska man chansa på att de inte ser motorbytet? Bytet av låda är ju dock ganska uppenbart!
MVH Stefan
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att regga den ser svårt ut, för att man ska kunna göra det så lär man ha intyg från volvo som inte går att få. Hade man däremot satt i en motor, säg en B230F 88 eller senare komplett med kabelhärva, katalysator och så vidarte hade det inte varit någre bekymmer.
av Steffo B
Marlboroman skrev:Att regga den ser svårt ut, för att man ska kunna göra det så lär man ha intyg från volvo som inte går att få. Hade man däremot satt i en motor, säg en B230F 88 eller senare komplett med kabelhärva, katalysator och så vidarte hade det inte varit någre bekymmer.
Tack för det! Åfan, då får man "kamouflera" motorn lite då :) Får man dit B21:ans ventilkåpa kanske?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja kåpan ska nog passa. Du får fixa halvmånen till hålet i bakkant på toppen bara ( ingår i alla packningssatser )

Utvändigt är det egentligen ingen skillnad, det är bara invändigt som b21:an har lite mindre borrning så det borde inte bli någon reaktion ;)
av Steffo B
bensinskalle skrev:Ja kåpan ska nog passa. Du får fixa halvmånen till hålet i bakkant på toppen bara ( ingår i alla packningssatser )

Utvändigt är det egentligen ingen skillnad, det är bara invändigt som b21:an har lite mindre borrning så det borde inte bli någon reaktion ;)
Tackar! Jo precis, det var ju så jag tänkte. Men nu såg jag att det inte är samma kåp-packning till b21 och b230, har det med den där halvmånen att göra kanske?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du fan ja kom på att de kanske inte passar.....

På b230 så sitter det ju en rund plugg i bakkant ( på 740 så sitter det ju samma motor och på vissa av dem sitter fördelaren där ju ). Och denna plugg sitter sedan fast mellan toppen och det bakersta kamaxelöverfallet. P.g.a. överfallet passar inte ventilkåpan. Du kan testa om det bakersta överfalletfrån b21:an passar för det ser annorlunda ut och kommer inte ivägen för ventilkåpan...
av Steffo B
Okej okej. Får klura på det där över sommaren.......verkar enklare att måla kåpan silverfärgad och byta plastlocket mot ett äldre. Tack för info!
av Steffo B
tobias1990 skrev:dem lär inte säga något om att det är en annan motor så behåll den svart
Det tror inte jag heller men man vill ju minska risken så mycket det går, utan att för den skull bygga om hela motorn....
Användarvisningsbild
av tobias1990
du kan ju bara ha bytt toppen det vet ju inte dem om dem ska se att hela motorn är bytt så måste dem börja kolla väldigt noga men det gör dem inte
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]