NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaslinder
poseidon skrev:Det är ju bara att eftermontera en Webasto så får du samma funktion.
Vad tycker du om din 2.0d? alla tycker ju så olika. Tycker du den går bra ? Inge problem? För du har ju samma års mod som jag ska ha
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag hade en likadan innan, en -07a. Skillnaden är jättestor till det bättre. Ok, motorn är samma. Men växellådan numer 6-växlad är otroligt mycket bättre. Fattar inte hur de kunde sälja de 5-växlade.

Så egentligen så handlar det mer om bilen, å alla förbättringar de gjort iom faceliften. Tystare osv. Nu har jag iofs summum med de flesta tillvalen, Lamminerade rutor, HP-stereo, keyless etc etc vilket ju förhöjer upplevelsen.
Men jag hade ju inte valt samma bil om jag tyckte den var dålig. (har tjänstebil å kan välja "vilket" märke jag vill).
Det ända jag kan klaga på är att den sliter lite väl mycket framdäck samt förbrukningen.
av ErikLind
Utlåtande från en riktig långpendlare!

Kör en sexväxlad V50 2,0D från 2009.
Har haft den i 3månader och kört ca 1000mil med den.
Jag tycker att bränslespecen stämmer mycket bra.
Stadskörning 0,76
Blandad 0,58
Landsväg 0,48

Jag kör ofta sträckan Kalmar - Borlänge och håller man runt 90km/h så är 0,48 inga större problem (uppmätt) färddatorn säger 0,42-0,46.
Mitt rekord är en förbrukning på 0,42 (uppmätt) sträckan Söderköping-Kalmar mitt i natten i stort sett helt utan inbromsningar men då körde jag kring 80km/h hela vägen. Färddatorn sa då 0,39

Kan hålla med om att den vid högre farter 120-130 är lite törstigare ca 0,6-0,65.

Tycker det känns som en bra pendlarbil med bra totalekonomi.
2,0d har tillskillnad från 1,6d ganska gott om kraft över för till exempel snabba omkörningar och dra släpvagn.
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]