Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders8
Hur långt brukar de 5-cyl. 140/170 hk bensinmotorerna hänga med innan de ger upp och vad är det som brukar sätta stopp till slut?
Om vevaxeltätningarna/vevhusventilationen är som det ska och man ändå måste fylla på olja mellan oljebytena vad brukar detta då bero på vanligen och vad kan man göra åt detta till rimliga kostnader.Ventiltätningarna ?
Har gått ca 20000 mil och går som en klocka fö.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av alex960
min s70 har nu rullat 35470mil bara vanlig service sedan den var ny(uttagen som tjänste bil) och den funkar lika bra idag som grannens s70 som gått 19000mil
av Redlös
Min 2,5 10v har rullat 33100 nu, inga problem. Tar väl en knapp liter olja mellan servicarna = fullt godtagbart. Lite skrap när man lägger i 3:an, annars inga konstigheter med varken motor eller låda.
av PDK
Har en 850 2,5se -96:a med 15600mil på mätaren och visst har det varit lite jobb med att få den i det skick man vill ha den, men den kommer rulla länge till. Vet en som kör likadan bil, fast den har 38000mil på mätaren!
Användarvisningsbild
av CarMan
Man sliter ju inte ut en motor så lätt. En taxi kan gå 40 000 mil på 2-3 år.

De motorer som slits ut gör det ofta pågrund av bristande underhåll. (har man tillexempel kört med igensat oljesil utan att oljelampan lyst, så jar man ju lik förbannat kört motorn med förlågt oljetryck)

man kan "råka" köra motorn varm, om vatten eller oljenivån äj är rätt m.m. Ju äldre en bil blir, ju slarvigare blir ägarna o bilen förfaller.

jag har aldrig hörtalas om att en taxi haft motorras UTAN anledning nån gång. så om en taxi kan gå 40 000 mil på 2-3 år, så bör en privat ägt bil också kunne gå 40-50 000 mil på 20 år utan att vara utsliten (en förutsättning är ju att motorn underhålls o lagas)
av PDK
Slarviga är ägarna med tiden, dom flesta!

Men säg om man skulle nu ta o köpa en sprillans ny bil i framtiden, hur ofta ska man då byta olja m.m?
Hur vårdar man den utöver serviceschemat?

För 3000mil med samma olja känns inte bra! Longlife? Känns inte longlife för motorn...

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]