Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Min bror har varit och "köpt" en Mitsubishi Eclipse -94 http://www.blocket.se/hassleholm/Mitsub ... ?ca=21&w=2

Han provkörde bilen de bestämde sig för att göra affär.
De skrev ett kvitto där det står att han skall överföra pengarna när han kommer hem. Han har bara gett en handpenning på 700kr.

När han kör hem så märker han att motorn stannar två gånger när han kopplar ur och när han kommit hem så provkör även min pappa bilen och märker samma sak.

Enligt min mening är priset på 20 000 ett överpris. 8 fel på besiktning, rost, och väldigt dålig lack.

Frågan är nu om han har rätt att häva köpet. Jag tycker ju det är ett dolt fel att motorn stannar så...
En sak som vi upptäckte i efterhand är att det inte står något pris på kvittot. Bara att han lämnat 700kr i handpenning.

När vi ringde still säljaren så gick han först med på att häva köpet och att vi skulle köra tillbaka bilen till honom ikväll. Han ringer sedan 5 min senare och säger att han ändrat sig och att köpet gäller för han har kvitto.

Vi har haft felar telefonsamtal fram och tillbaka där vi försökt komma till en lösning.
Vi har erbjudit ytterligare 300kr alltså totalt 1000kr för besväret han haft. Men det är inget han gått med på.
Han har sagt att han kan tänka sig sälja den för 19 000kr eftersom min bror inte är nöjd.
Vi vill ju lämna tillbaka bilen men han hotar med att polisamnäla oss om vi inte betalar.

Han påstår att han skickat in ägarbytepapprena redan. Vilket jag i och för sig tvivlar på eftersom han inte fått sina pengar.

Tankar och råd mottages tacksamt.
av DDD
"Litet" tips!
Det är upp till säljaren att överlåta köpet med exp.vis ägarbyteshandligen, det innebär att säljaren har kvar ansvaret på fordonet och dess föjlder tills ägarbytet är överfört på det nya ägaren. ( om köpet inte kan styrkas på annat sätt. Går inte in på detta här)
Problem kan uppkomma om fordonet är avställt och den "nya" ägaren råkar ut för en olycka men rent juridiskt är det, vanligtvis ägaren, vid tillbudet som blir ansvarig om det "nya" ägarbytet inte går att styrka. ( om köpet inte kan styrkas på annat sätt. Återigen, går inte in på detta här)

Att reklamera ett köp via en privatperson är i praktiken omöjligt om det inte kontrakterat om vad som skulle göra det möjligt att, te.x ångra ett köp. Om säljare, så som i detta fall förutsatt att det finnes ett sådant "kontrakt", skulle motsätta sig en försäljning, eller ägarbyte enligt "kontrakt" får man driva ärendet via domstol vilket är ganska kostsamt om oavsätt om man har en rättsskyddsförsäkring som täcker dettta eller inte.
Rättsväsendet säger följande om sak som ovan:

"I tvistemål består rätten vid huvudförhandlingen av en eller tre domare. Förenklade tvistemål, dvs. mål som rör högst ett halvt basbelopp ca 20 000 kr (FT-mål), avgörs alltid av en ensam domare."

Detta kan blir kostsamt i samband med ett sådant tvistemål om sak som ovan.

Mitt tips är att inte köra med bilen tills den nya ägaren får berkäftelse från den föregående ägaren om att denne sänt in ägarbytespapperna, men det gäller att den nya ägaren får bekräftelsen i tid, annars får den nya ägaren Trafikförsäkringsavgift från Trafikförsäkringsföreningen om fordonet är påställt om den nya ägaren inte tecknar minst trafikförsäkring, som är obligatorisk, på fordonet från samma datum som ägarbytet skrevs på.

Att kräva ersättning för nerlagd tid för att framställa ett ersättningsanpspråk eller ett krav är inte ersättningsbart enligt skadeståndslagen.

För mig känns som i detta fallet att alla fakta inte finns men, juridiskt enlig denna tråd, torde det vara billigt med 700 kr för en bil enligt ovan om ägarbytespapperna sänds in så som den föregående ägaren talat om? ;)
Användarvisningsbild
av camaro69
Åk tillbaka med bilen. Dialog på telefon brukar knappast leda någonstans.

Brorsan bör ta med sig pappa för moraliskt stöd. Sen är det väl bara att starta diskussionen på plats.

Att säljaren hotar med polisanmälan visar bara att han inte vet hur saker och ting fungerar. Detta är civilrättsligt, och polisen skulle "lägga ner" en eventuellt inkommen anmälan per omgående, då inget brott förövats.
(Borde kanske "låtsaspolisen" DDD skrivit) :wink:
Däremot kan det i vissa fall vara brottsligt att "hota" någon, med polisanmälan eller andra åtgärder om inte vissa åtgärder utförs.

Jag skulle inte överföra några ytterligare pengar till säljaren.
En diskussion på plats är nog enda lösningen. Sen slulle jag inte vara ett dugg rädd att ta tvisten till tingsrätten. Detta är ett mål av enkel beskaffenhet, och det krävs inte en massa advokater (om man inte själv vill). Kostnaden lär inte bli många kronor.

Det är väl bara att "frankt" förklara att man i så fall väntar på att ägarbytet går igenom och att man för tillbaka bilen på "säljaren".

Var inte så j-a flat svensk, och bli lurad, utan ta tag i bitarna. Vänd på steken, och säg att Ni ska träffas i tingsrätten och göra upp affären. För att slippa tjafs om pengarna. kan dom sättas in på ett konto hos Länstyrelsen.

Sen kan man ju undra. Hur smart är din brorsa? Hur i hela friden kan man bara åka och överhuvudtaget köpa ett "lik" som detta med alla fel och brister?
Ibland kan det vara bra att med farsan som kan avblåsa såna här vanvettsaffärer. :wink:

Lycka till, och vik inte ner Er.

Å vem vill ha en Mitsubishi Eclipse att åka "ragga fjårtisar" i? :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Såhär står det på kvittot... skriver av allt inkl stavfel.

Kvitto

Säljes eclipse reg: BTB607
Den 01/04/10 Säljes i befintligt skick
700 lämnas i handpening
resterande införspå xxxs konto
när nya ägaren komer hem

Säljare xxxxxx-xxxx (person nr) Köpare xxxxxx-xxxx
Underskrift Underskrift

Sen står det Clearingnummer och kontonummer högst upp på kvittot.
Kvittot är inte kopierat utan avskrivet med underskrifter på båda papper.

Bilen är försäkrad sen igår eftersom vi inte vågar chansa.
Hoppas ni har rätt.
Camaro: Jag eller min far har följt med när han kollat på andra bilar. Men hade inte tid igår. Han sa innan han åkte att han inte skulle köpa den utan bara kolla. Vad jag förstod så var det en snubbe som var bra på att snacka så han blev väl lite övertalad kan jag tänka mig.

Jag har ju försökt övertala honom att köpa Volvo... men men :wink:

Det senaste är nu att han skickat ett SMS till bin bror igårkväll (då han stängt av mobilen) där han skrev att han tar tillbaka bilen men att han ville ha ersättning och att vi skulle köra tillbaka bilen ikväll. (alltså igårkväll).
Han skriver inte hur mycket så frågan är vad man skall säga. Han har ju redan fått 700kr och han har blivit erbjuden 300kr till för besväret tidigare.

Det är du dock så att han har kvitto men dock något bristfälligt.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det verkar vara en riktig raketforskare.

Står det verkligen ingen totalsumma på kvittot att bilen kostar 20 000 kronor? Då kommer säljaren aldrig en millimeter juridiskt i denna bilaffär. Ord står mot ord. Förvisso gäller muntliga avtal, men bevisfrågan är svårare.

Om han nu är beredd att ta tillbaka bilen, så åk innan han ångrar sig igen. Ni kanske får "sockra" budet med någon krona till för hans "besvär". 10 % av köpeskillingen är inte helt oskäligt enligt min uppfattning.
Samtidigt är det kanske bra "lärpengar" för "köpkåta", att inte vara så heta på gröten.
(Hur man nu kan vara "het på gröten" beträffande en gammal Mitsubishi ??:-/ )
av DDD
camaro69 skrev:Åk tillbaka med bilen. Dialog på telefon brukar knappast leda någonstans.

Brorsan bör ta med sig pappa för moraliskt stöd. Sen är det väl bara att starta diskussionen på plats.

Att säljaren hotar med polisanmälan visar bara att han inte vet hur saker och ting fungerar. Detta är civilrättsligt, och polisen skulle "lägga ner" en eventuellt inkommen anmälan per omgående, då inget brott förövats.
(Borde kanske "låtsaspolisen" DDD skrivit) :wink:
Däremot kan det i vissa fall vara brottsligt att "hota" någon, med polisanmälan eller andra åtgärder om inte vissa åtgärder utförs.

Jag skulle inte överföra några ytterligare pengar till säljaren.
En diskussion på plats är nog enda lösningen. Sen slulle jag inte vara ett dugg rädd att ta tvisten till tingsrätten. Detta är ett mål av enkel beskaffenhet, och det krävs inte en massa advokater (om man inte själv vill). Kostnaden lär inte bli många kronor.

Det är väl bara att "frankt" förklara att man i så fall väntar på att ägarbytet går igenom och att man för tillbaka bilen på "säljaren".

Var inte så j-a flat svensk, och bli lurad, utan ta tag i bitarna. Vänd på steken, och säg att Ni ska träffas i tingsrätten och göra upp affären. För att slippa tjafs om pengarna. kan dom sättas in på ett konto hos Länstyrelsen.

Sen kan man ju undra. Hur smart är din brorsa? Hur i hela friden kan man bara åka och överhuvudtaget köpa ett "lik" som detta med alla fel och brister?
Ibland kan det vara bra att med farsan som kan avblåsa såna här vanvettsaffärer. :wink:

Lycka till, och vik inte ner Er.

Å vem vill ha en Mitsubishi Eclipse att åka "ragga fjårtisar" i? :wink:
Jag kanske inte borde ha skrivit något? Kan ju självklart ta bort mitt inlägg i tråden.
Självklart är en dialog det bäst sättet att försöka lösa något oklart.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det som du skrev DDD, var alldeles rätt och riktigt.

Jag noterade bara att du inte skrivit om hur polisen behandlar ett sådant här ärende. Men eftersom du har en myndighetssymbol i din Avatar, som gör sken av representera någon myndighet, så borde du kanske informera hur den myndigheten hanterar sådan här frågor.

Men du kanske inte representerar den myndigheten i din proffesion?
Användarvisningsbild
av camaro69
Då borde du inte bli sur om du kallas för "låtsaspolis". :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det stämmer. Det finns ingen dokumentation på priset. Helt ofattbart att man missar en sån sak enl mig men ja "raketforskare" kanske inte tänker på sånt :wink:

Nu är i alla fall bilen körd tillbaka (17 mil x2). Till en adress som köparen angav. Bara adresserna är märkligt. En adress i annonsen, en annan adress som han kollade på och nu en tredje där vi lämnat bilen.
Men allt är ju inte frid och fröjd än. Säljaren var och spelade golf och hade inte möjlighet att träffa oss, så nyckeln lämnades som avtalat i brevlådan. Det är ju bara det att han säger att han skickat in ägerbytespapprena så det måste ju göras ett ägarbyte till.

Dock så verkar han mycket lugnare nu än igårkväll då han skrek och gapade i telefonen och hotade med polisanmälan och advokat. Han skrev i ett sms igår kväll att "pengarna ska finnas på mitt konto i morgon annars kommer jag gå vidare med detta, det har ni mitt ord på".
Nu verkade han mest rädd för att han inte skulle få varken bil eller pengar och han nämde inget mer om "pappas advokat".
Han har alltså fått totalt 1000kr för besväret.

Så nu får man bara vänta över helgen och se vad som händer.
Föressten någon som vet om man kan stoppa ett ägerbyte om man ringer transportstyrelsen?

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]