Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stråle
Min sambo har en 245 som på sista tiden börjat bete sig märkligt den har gått ca 27000 mil ska jag tillägga.
Problemet är det att ibland så tappar den orken totalt som att den inte får bränsle när man då trycker ner kopplingen så dör den. Startar direkt på nyckeln för att sen gå som inget hänt.. har lagt märke till att tomgången är orolig och ryckig. Lamdalampan lyser hela tiden men lägger man av minuspolen så slocknar den men tänds efter ett par mil igen. Provade att koppla bort luftmängdsmätaren och den går precis likadant fast luktar mycket bränsle från avgasröret men motorn varvar upp fortare. Mycket tacksam för snabba svar då detta är en bruksbil och den måste rulla.
av Rådlös
Till att börja med: Du skall inte försöka släcka lambdalampan hela tiden. Du skall i stället läsa av felkoden i diagnostikboxen, och därefter åtgärda felet. Först därefter kan kan du börja tänka på att släcka lambdalampan, om det behövs? Lampan släcker man för övrigt också i diagnostikboxen.
Lambdalampan sitter inte där för att irritera bilföraren, utan som en varning att något är fel och skall åtgärdas. Och att den sitter där beror ju på att styrdatorn i bilen skall hjälpa till att styra motorn så att man kan utnyttja bränslet på effektivaste och mest ekonomiska sättet. Åtgärdar man inte felet utan bara håller på att släcka lampan hela tiden, kan det sluta med motorhaveri, i värsta fall.
av stråle
jag försöker inte släcka lampan hela tiden utan har provat det en gång. den har trots lampan gått felfritt sen vi köpte den för tre mån sen detta fel har dykt upp senaste veckan.. har fått tips om att det kan vara bränslefilter tändspole eller tätt tankfilter men är lite tveksam då felet bara kommer ibland..
kanske glapp i förpumpen i tanken..
av Rådlös
Ja men läs av diagnostikboxen i stället så slipper du gissa och hämta tips från andra. I bästa fall får du felbeskrivningen i klartext.
av stråle
Ja hade jag haft sådan utrustning skulle jag aldrig frågat.. Fattar ju att det är det enklaste sättet men bilen står 9 mil från verkstad därför frågade jag för att kanske få reda på det mest troliga felet och fixa det där och sen köra till verkstad.. Men det verkar svårt..
av stråle
Kan ju vara bra att veta alla detaljer i motorrummet :oops:
På uttag 2 fick jag koden 212 vilket har med lamdasignalen att göra.
På uttag 6 fick jag koden 111 inget fel.

Nu till min fråga kan denna felaktiga lamdasignal göra bilen så fruktansvärt orkeslös så den stannar för att sedan när man startar den med nyckeln gå felfritt igen.

Hur löser man enklast felet?? byter lamdasonden??
av Rådlös
Din (eran) bil är 19 år gammal. Lambdasonder anses ha en kortare livslängd än så. Därför kan du vara stolt över att den har hängt ned så länge. Att byta den kostar visserligen < 1000 kr. Biltema och andra firmor har. T.ex. Skruvat som annonserar på den här webbsidan. Så även om det nu inte skulle vara lambdasonden som har lagt av helt, så har du i alla fall bytt den och kan känna dig säker i 19 år till. Det är ungefär som att byta tänddelar på en äldre bil. Man byter allt, fördelarlock med rotor, tändkablar, tändstift och ibland också tändspolen. Allt detta för att vara säker eftersom någonstans i denna kedjan kan ett fel ligga. Om du nu byter lambdasond så har du bytt en enhet som har en känd begränsad livslängd. Och ligger felet kvar, så vet du att lambdasonden i alla fall är hel.
Du frågar också om lambdasonden kan göra att motorn blir slö? Sonden är ju sista kontrollen i en lång rad av sensorer som ger signaler till styrdatorn. Ger den fel värden så jobbar styrdatorn därefter. Så det kan mycket väl vara den som är orsaken. Lambdasonden är ju samtidigt den "viktigaste" av alla sensorer eftersom den talar om resultatet av motorns "utprodukt" som datorn har satt ihop på grundval av givna värden.
av rd350
Glöm ej kolla rent mekaniska fel som tex tjuvluft, insugspackning och slangen mellan luftmassemätare och insug (bälgen) är vanligt, liksom tät kat. Tempgivare händer också. Inte alltid man kan gå blint på felkoderna, lycka till!
av stråle
Tackar så mycket för dom svaren.. Ska ta en genomgång av gamla Bettan och återkommer med resultatet för att hjälpa andra med liknande problem.. Än en gång stort tack :)
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?