Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Till er som pratar om förgasare: Det handlar ju hela tiden om att få en så bra och effektiv förbränning som möjligt för att utnyttja bränslets energi. Det gör man med blandningsförhållandet i bränsle-lufttillförsen.
En bra förgasare kan fixa detta i ungefär fyra olika arbetsförhållanden eller driftsituationer. Ett omodernt K-Jetronic insprut som vida överstiger den bästa förgasare, klarar att hålla motorn med välblandat bränsle-luft i ungefär 1500 olika driftsförhållanden. Det är ändå inget ting mot LH 2.4. Det klarar flera 100 000 olika driftsituationer. Då kan man ju ändå tänka på att LH 2.4 är över 20 år gammalt! Men det var det som satt i dom sista Volvo 240.
Så jag tycker det är lite förolämpning mot frågeställaren när ni svamlar om förgasare. Min 240 är 18 år gammal och har gått 35000 mil. Den har ännu inte krånglat i elektroniken. Jag har inte behövt röra en enda skruv i det avseendet.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
Rådlös skrev:Till er som pratar om förgasare: Det handlar ju hela tiden om att få en så bra och effektiv förbränning som möjligt för att utnyttja bränslets energi. Det gör man med blandningsförhållandet i bränsle-lufttillförsen.
En bra förgasare kan fixa detta i ungefär fyra olika arbetsförhållanden eller driftsituationer. Ett omodernt K-Jetronic insprut som vida överstiger den bästa förgasare, klarar att hålla motorn med välblandat bränsle-luft i ungefär 1500 olika driftsförhållanden. Det är ändå inget ting mot LH 2.4. Det klarar flera 100 000 olika driftsituationer. Då kan man ju ändå tänka på att LH 2.4 är över 20 år gammalt! Men det var det som satt i dom sista Volvo 240.
Så jag tycker det är lite förolämpning mot frågeställaren när ni svamlar om förgasare. Min 240 är 18 år gammal och har gått 35000 mil. Den har ännu inte krånglat i elektroniken. Jag har inte behövt röra en enda skruv i det avseendet.
Okej, jag kan inte säga emot dig. Du har helt rätt. Men jag är väldigt nöjd med min B230A.. går fint, utan strul och drar inte nämnvärt mycket soppa heller. Jag tycker att förgasarmotorer är helt okej, så länge det inte är en B230K med Solex-Cisco (eller vad den heter..vakumknasaren från helvetet) (1987)

Däremot så är det mindre roligt när insprutningen börjar bete sig underligt. Min granne hade en -88 GLT med det mekaniska insprutet så han skulle väl ha runt 136(?) kusar. Men den gick inte bra alls och drog alldeles för mycket soppa. Kan tänka mig att det elektroniska systemet inte är roligare att felsöka heller.
av grovgeneral
Så! nu är köpet äntligen i hamn efter, förmodligen århundradets mest utdragna affär av en bil under 10 000 kr. Det är, en så länge, asdjävlalyckat! En smutsvit 88 är vad som står på min uppfart. går som en dröm och alla andra saker. Nåt fint att tänka på så här nu i början? Är Haynes handbok något att eller finns andra bättre? Ska jag köpa delar på mekonomen eller biltema?

Frågorna är många men glädjen ohändlig. kort och gott.

Nöjd!
av rd350
Mekonomen att föredra framför Biltema men kolla alltid priset på original först, inte ovanligt att Volvo är billigare än pirat och då är valet enkelt! :wink: Beträffande böcker finns det nog många bra, ett tips är att damsuga tradera på originalböcker de är givetvis bäst framförallt elschema! De slår allt i handboksväg mycket tydliga och enkla att förstå.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
grovgeneral skrev:Så! nu är köpet äntligen i hamn efter, förmodligen århundradets mest utdragna affär av en bil under 10 000 kr. Det är, en så länge, asdjävlalyckat! En smutsvit 88 är vad som står på min uppfart. går som en dröm och alla andra saker. Nåt fint att tänka på så här nu i början? Är Haynes handbok något att eller finns andra bättre? Ska jag köpa delar på mekonomen eller biltema?

Frågorna är många men glädjen ohändlig. kort och gott.

Nöjd!
Man får gratulera till god smak och ett bra val! =)

Personligen gillar jag biltema.. men det är nog mest för att jag gillar att strosa runt bland alla prylar och skapa ett behov av saker jag egentligen inte behöver. Överlag så tycker jag också att kvaliteten på Biltemas grejor har blivit långt mycket bättre än förut, men priserna är oftast bättre än på Mekonomen. Men som sagts tidigare så skadar det inte att kolla vad original kostar först.

-88 säger du.. vad är det för motor i den? Andra saker att tänka på... tja.. som med alla bilar.. se till att den har fräscha vätskor och lagom nivå på dessa. Tuta å kör! =)
av grovgeneral
det torde vara en 2.2 i och med att den saknar nackstöd bak. motorhuven fastnade när besiktningsgubben hävde sig över huven och tryckte till. därför är det lite svårt att se om det sitter en sådan liten box. har ni något tips på hur jag ska få upp pärleporten?

sedan undrar jag lite över dedär nackstöden. det finns inga hål i baksätet men finns det något möjlighet att fixa till det eller krävs det ett nya baksäte?
av Rådlös
Om du drar riktigt hårt i det vita draghandtaget över din vänstra fot, så går det. I värsta fall får du försöka genom grillen, men då bör man veta var och hur man skall trycka.
När du sedan får upp den, så passa på att smörja tråden. Det är ingen wajer utan en massiv ståltråd. Och när du ändå håller på, så lossa grillen, det gör man med några vinklade plastploppar som sitter över grillen, bredvid låset på samma plåt. Du vrider dom ett 1/4 varv. Det är fjäderbelastat så se till att dom inte sprätter iväg. Sedan är det bara att vika ut grillen.
När du har det öppet, så kolla och memorera funktionen på låset. Då blir det lättare i framtiden. Du skall naturligtvis passa på att smörja låset också. Det är lätt att säga att man skall smörja tråden och även tänka sig det, men när man ser det "live" så blir man lite fundersam på hur det skall gå till. Men försök med någon olja på sprayburk med ett sådant litet plaströr till förlängning som du kan spruta direkt in i höljet.
Hur diagnostikboxen ser ut och var du skall leta efter den, ser du om du går bakåt lite i tråden.
Saknade nackstöd låter lite underligt för mig. Har du kännt med fingrarna på klädseln om det inte är några hål i överkanten? Jag tänker mig den möjligheten att någon kan ha satt på en överdragsklädsel eller klätt om det själv. Dom skall sitta ungefär i linje med nackstöden i framsätena.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
grovgeneral skrev:det torde vara en 2.2 i och med att den saknar nackstöd bak. motorhuven fastnade när besiktningsgubben hävde sig över huven och tryckte till. därför är det lite svårt att se om det sitter en sådan liten box. har ni något tips på hur jag ska få upp pärleporten?

sedan undrar jag lite över dedär nackstöden. det finns inga hål i baksätet men finns det något möjlighet att fixa till det eller krävs det ett nya baksäte?
Jag har inga nackstöd i min heller. Vet inte om NÅN 245 har det... det blir ju knas om man ska fälla sätet om man har nackstöd. Sen motorn.. är nog en 2.3 liters hur du än vrider och vänder på det... Men frågan är om du har förgasare eller mekaniskt/elektroniskt insprut. Bara du inte har en övervintrad B230K, tänkte jag =)

V70 har ju en funktion för att fälla ner nackstöden när man fäller sätet, men på 240 finns det inte plats för nåt sånt.
av Rådlös
Jag ser nu i en instruktionsbok* för 1978 att det inte finns nackstöd i baksätet, men det det var ju längesedan. Så det kanske är årsmodellbundet, men jag har det i min -92. Även -90 hade det. Nackstöden drar man ur, rakt upp, när man skall fälla baksätet.
Mekansikt insprut, brukar man säga om K-Jetronic, och så gammal är väl ändå inte bilen. Högst troligt är det LH 2,2 om det inte är en sen 88:a. Men det visar sig när Grovgeneral får upp motorhuven.

*Instruktionsboken för min -92 ligger i bilen, som i sin tur står i garaget, en kort liten prommenadsväg härifrån.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]