Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MrWalker skrev:Jag uppskattar svaren!
Bilden har nyanserats något och jag känner mig rätt lugn att det min bil förmår i 4WD-väg kommer att räcka för mina behov. Det är särskilt kul att höra er som äger en egen V70XC/XC70 och varit nöjda med bilen.

En sak som inte nämnts här, är riskerna för snabba kast mellan under- och överstyrning. Det låter ju rätt obehagligt måste jag säga. Är er uppfattning att också dessa problem är överdrivna? Jag ska handleda frugan mot körkort i denna bil och jag vill gärna att hon ska åka tryggt när hon avverkar sitt första år ensam bakom ratten.

2 dagar kvar till bilhämtning :lol:
Jag upplevde nog aldrig snabba några kast mellan över och understyrning. Det jag kunde känna som lite obehagligt under utryckning, var att jag inte visste om bilen var under eller överstyrd vid varje enskilt tillfälle. Alltså om viscon hade hunnit koppla in eller ej.

Mvh
av llesrof
Kast mellan under-och överstyrning har jag nog inte råkat ut för. Jag tycker den är mest understyrd. Om man gasar på ordentligt så överstyr den dock. Men då har jag provocerat den. Om man kör i en hal kurva och ger gas fortsätter bilen genom kurvan men vill gärna driva utåt så det gäller att ha utrymme på vägen om man vill köra fort i kurvorna när det är halt. Jag har aldrig kört något annat fyrhjulsdrivet så jag har inget att jämföra med. Det går utmärkt att smita runt tvära 90-graderskurvor med en lätt svansviftning. I alla fall med min bil med haldex av tredje generationen. Jag har även DSTC på min bil och när jag får ett skönt ställ på ungefär 45-grader så tycker bilen att det får räcka och då kniper antisladdsystemet till även om jag stängt av det (eller reducerat effekten då det inte går att stänga av helt). Och tur är väl det. Jag har lyckats sladda mer men då var jag ute på en tom parkering en sen kväll och körde som en galen idiot och då hängde inte antisladdsystemet med men man kunde utan större problem behålla kontrollen över situationen. Att bilen skulle växla mellan över- och understyrning på ett lömskt vis har jag inte upplevt. Kör man som folk är den understyrd men ju mer man gasar desto mer överstyrd blir den.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]