Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En halvsyntet kan aldrig få samma egenskaper som en helsyntet.

Vad består en helsyntetolja då av? Jo, 80% basolja, och 20% additiv (tillsatser).

En halvsyntet då? Jo, mineralolja, och okänt antal delar helsyntetolja. Detta är något tillverkarna inte utger.
Alltså kan en halvsyntet vara til 90% en mineralolja.
Bagy skrev:Leifer: Tack så mycket för svaret! Troligen den Castrol oljan som jag fick i bilen vid storservicen. Och den finns på mekonomen såg jag, dock så hade mekonomen en annan helsyntet också som var några hundralappar billigare, vad tror du om den? Den heter: Motor Shell Helix Ultra helsyntet 5W-40. Eller är det bara snålt av mig?

Motor Castrol Edge sport helsyntet 0W-40 : 815:- + en liter till 215:- = 1030:-

Motor Shell Helix Ultra helsyntet 5W-40 : 625:- + en liter till 179:- = 804:-

Så det skiljer ju bara ca 230:- men eftersom jag byter ofta så blir det ju lite pengar, så vad säger du är det värt att få 0w-40 istället?

MVH / Andreas
Shell Helix Ulta är säkert helt ok. Men det är inte 0w utan 5w, skulle tro att det har mest betydelse när det är riktigt kall. Om man bor i Norrland t.ex.

Sen som man säger här så spelar det roll hur ofta du byter.
Men förstås också hur man kör, många kallstarter, korta körningar, hård belastning, turbo eller inte turbo etc.
Har man en bil som drar olja (så att man måste fylla på då och då) så kan man ju också dra ner lite på kvalitén.
Val av oljefilter kan ha betydelse också.

Oljemängden påverkar också, en bil som drar lite olja kanske går mot min på stickan utan att ägaren vet om det. Mellan min och max på stickan brukar det vara ca 1 liter. En slags buffertmängd alltså. Det påverkar om man t.ex. har 3 liter istället för 4 liter. Oljan slits fortare med mindre mängd.

Givet påverkar också din motors konstruktion, ex om det är mycket lättmetall. Då är den ofta känsligare än om det är gjutjärn. Jfr t.ex. Volvo 940 med 960, 940ns motor håller mycket bättre. Har man en 940 kan man alltså också klara sig med en sämre olja.

Nåt som är dåligt för motorer är om vattenpumpen havererar. Kan vara värt att byta proaktivt. Liksom att kolla kylvätskenivån regelbundet. På 940 så finns ingen varning när det blir låg, finns det på xc70?

Mvh /Leif

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]