Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jensen skrev: Du har även en undersökningsplikt som köpare, vill dom jävlas ordentligt med
dig så kan dom kräva att du skall köra ner så att deras egen verkstad skall få göra
en egen bedömning av kamremen.
Och vad är det för bilfirma som byter/köper in en bil där förra ägaren säger att den är servad "svart utan dokumentation", och sedan säger det till den nya spekulanten som försäljningsargument? Givetvis skall bilfirman utgå från att de måste göra storservice och kolla allt, på gamla ägarens bekostnad eller meddela att de inte vet servicestatus.
av Nithin
niklaskull skrev:Efter att ha köpt min Volvo S80 -02 hos en bilhandlare i Jönköping så har två problem uppstått, Det ena är slitna bromsskivor fram samt ett kamremsbyte som jag blivit tvungen att göra efter att Volvo sagt att den var så pass sliten att den var tvungen att bytas.
Nu är frågan vem som ska stå för de här sakerna? Jag anser att det är bilhandlaren som har lämnat trafiksäkerhetsgaranti på bilen (vilket det är lag på) plus att han garanterade att kamremmen var bytt enligt serviceintervallen även fast det inte fanns med i serviceboken..
Volvo stipulerar ett bytesintervall för kamaxelremmen och volvo stipulerar dessutom ett minimimått på bromsskivorna.
Men detta har inget med besiktning och trafiksäkerhet att göra i vårat kontrollorgans ögon.

Det låter som en oseriös bilhandlare.
Men du har trots allt ingått avtal och nu får du stå ditt kasst.

Har du fått 1000 spänn för bromsskivorna så hoppa och var glad.
av sweborn
Det låter ju som att du köpt av en firma som har som affärside att ljuga för sina kunder och sedan låter kunden stå där. Ta inte emot någon hjälp då du kan påstås ha accepterat den som ersättning för dina problem.

Glöm ärendet och fyll i en stämningsansökan i tingsrätten, ett småmål är billigt och bilhandlaren kan inte ta sig ur det här enligt din enkla beskrivning.

Sedan glömmer du detta tills den dag pengar dimper in pga stämningen.

Det kan såklart vara så att du inte har rätt till något, eller kanske bara skivorna, men då får du i alla fall veta det och kan lära dig något av att handla på fel ställe.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]