Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej som sagt jag vet ju inte hur det funkar på din bil. Man får ju ta det vackert så att man inte skadar injektorerna när du kommer upp ur hålen. Om du kan se injektorn när du provar att lirka upp hela rampen borde du ju se att den kommer med upp .... utan allt för mycket våld. Det är ju i alla fall 5-10 cm innan du har den helt ute. Eller så är det nåt mer som ska till innan du kan dra upp din ramp.
Kanske bäst att du väntar på att någon hjälpsam V70 ägare talar om för dig hur det funkar. Ser ju lite konstig ut med din slang som inte verkar ment att lossa där man ser den. Jag tänkte att ifall du får upp rampen kanske du ser bättre var bränslet går in/ut ?:-/, och hur du skruvar loss det.
av *pettson*
Man delar bränsleröret i den kopplingen. Det kräver antingen fantasi eller ett specialverktyg. Det är en springlock koppling som har samma låsfunktion som AC rörens kopplingar.
jag tycker det är jätte bra att folk talar om hur snabt det dår att göra iordning detta & attt det inte är så dyrt.
Men ni får nog ta o tala om att ni inte har tagort bort olketroget o rengjort det + byte olje sill. Trådskaparen är ju i behov av att göra det, inte bara byta olje fälla.

Blir annars aningen missvisande!
För 40 mil sedan rensades tråget och silen, måste det göras IGEN?!..

Jag tänker och försöker förstå hur man öppnar en springlock koppling. .. Jag har som ni kanske förstår itne något specialverktyg...

Jag ser att slangen (Svarta delen) går in i metalldelen. Jag vill få lös (måste få lös...) den delen .. Det sitter som två "clips" inuti metalldelen mot den svarta slangen... Dessa står det i Haynes att man ska "skjuta" bakåt. Vad menas med det ?.. Ska man trycka på dom med två stycken skruvmejslar och sedan dra i slangen eller finns det något smartare sätt? Kan man böja till en tunn plåt som smiter kring slangen och sen trycka in den? Hur får man tillbaka kopplingen igen i sådana fall??..

Tror ni man kan låna ett sådant verktyg någonstans?

ps allt annat är nermonterat.. Bara den skitjävlansnedransapkopplingen kvar!!!
MVH

Titti
Gör om gör rätt...

Klart du måste ner med troget o byta silen, om det inte gjordes föra gången. (o även om det gjordes förra gången så gjorde man uppenbarligen fel, så ja det måste göras igen)
Nu är vevhusventilationen demonterad... Ett BERG av klegg möter mig!. :-(O) :-(O) :-(O) :shock:

Bild

Bild

Bild

Bild

Är min bil förstörd eller kan det gå att köra med denna?
Vad måste göras. Räcker det med att byta vevhusvent samt rengöra tråget(silen) .. ?

Ska man kosta på sig en s.k Bilstein Engineflush också eller är det verkningslöst?.. Måste fler delar isär?..

Bilen har rullat 30 000 mil och är fullservad hos volvo, då ska det väll fasiken inte bli sådär i vevhusventilationen?

Jag bytte vevhusventilation på min saab som gått lika långt (och erkännt har problem med denna del) Den hade jag kunnat ÄTA ifrån om man jämför med detta SKRÄPHÅL!. :evil:

MVH

Titti
byt oljefälla & de slangar som är för svåra att göra rena.
byt oljesil & rengör trog m.m. ordentligt.

sen har du en körbar bil igen
Det viktigaste är att du rengör kanalen som går ner till oljetråget. Se verkligen till så att det är fritt hela vägen.

Det enda som ingår i Volvos originalservice är att dom blåser med tryckluft i slangarna. Demontering av insug, byte av oljefälla, slangar och ordentlig rengöring ingår tyvärr inte.
Ska nu plocka isär tråget. Något man skall tänka på? Vad gör jag bäst när det är nere.. gör rent silen/köper ny??..
Kleggar ur alla kanaler så gott det går? Hur gör jag det bäst?

MVH

Titti
vet inte om jag ens orkar skriva att du ska köpa ny sil en gång till, det verkar ju vara aldeles för svårt att förstå.
Bagagelucka stänger hårt

Min XC90 har en tydlig rampning när den st&au[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]