Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelleturbo
hej hur lång tid tar det ca att byta en automat låda på en 855.. samt är det något speciellt som man ska tänka på?

och vart man kan köpa låda till rätt pris (855 t5)

mvh
av *pettson*
Pelleturbo skrev:hej hur lång tid tar det ca att byta en automat låda på en 855.. samt är det något speciellt som man ska tänka på?

och vart man kan köpa låda till rätt pris (855 t5)

mvh
Problemet med att svara på din fråga är väl... vad har du för verktyg? Lyft? växellådslyft? Vana? Är du ensam? Är ni flera? Vilken metod ska ni använda (bestäms av tillgången på lyft).
Det tar alltifrån ca 5timmar till 5 dagar?
Vanligast för en van med är 5-8 timmar.

Pris då .. pratar vi om en utbyteslåda eller en begagnad?
av Pelleturbo
ja vanan har jag inne, har bytt många lådor hemma, men aldrig på en 850... tog ca 6 tim på en 9000... så jag undrar bara hur lång tid man behöver på sig på en penta... verktyg har jag, dock ingen lift.. men ser inte det som ett problem när jag har tittat och funderat lite.. har hissat bilen ganska högt och planerar att lossa bryggan på vänster sida efter att jag har hängt upp motorn.. och där i från dra lådan ut..

hade tänkt mej en beg låda, är det något speciellt man bör tänka på när man skaffar en beg låda till volvo eller är det rent förnuft som räknas... har hittat ett par skrotar som vill ha 1000 kr lådan testad o klar.

men så vad det någon som sa till mej att jag måste byta styrningen till lådan samtidigt..det kan väl dock ej vara korrekt.

mvh
av caysie
För mej tog det ca 5-6 timmar ink fika och matrast. Hemma i garaget med två domkrafter och några pallbockar
som "lyfthjälp". Om du köper låda så är väl det intressantaste att den fungerar ? Vad annars :roll:
Men 1000:- låter väldigt billigt för en helt ok låda ? Men varför inte, skulle inte tveka att köpa.
Styrlåda behöver du inte byta alls, den du har fungerar utmärkt ihop med en annan låda.
Lycka till med bytet.
av Pelleturbo
tack... en liten fråga... lyfte du ner hela bryggan eller bara släppte den på vänster sida?
jo lådorna fungerar, och är prov körda..

mvh
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]