Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snogrön
Hej Fred !
skall göra bubeltest i veckan, fick lite fastighetsbestyr att göra i helgen.

Lite nya rön om bilen från dagens tur

Idag efter att jag har kört ca 7 mil med bilen så tankade jag, efter det så startade bilen men den dog på en gång. Petrol lampan blinkade. Slog om till bensin och bilen startade utan problem, körde ca 500 meter och provade att slå till ”gasdrift” men då stoppade motorn och jag slog tillbaka till bensin och den tände direkt igen. Körde på bensin i ca 7 mil till stannade och testade att slå tillbaka till gasdrift och bilen stannade direkt igen. Körde därefter 14 mil på bensin och då jag kom hem så slog jag om den till gas och då gick den över på gasdrift utan anmärkning.

Någon som har varit med om likande fenomen?
Det som är gjort med bilen är ny gastankventil, en uppgradering av programvara, det sotd bensin på den han laddade in skulle det stå bi fuel någon som vet?

Med vänlig hälsning

Johan
Användarvisningsbild
av Wanchai
snogrön skrev: Har Volvo V70 Bi fuel -05 som stoppar under körning på gas, den gör det utan förvarning.
Min S60 bi-fuel -04 gör samma sak och den har dessutom det ökända gasregulatorproblemet som gör den svårstartad under vissa omständigheter. Den ska in på verkstad imorgon för felsökning. Jag lämnar rapport här sen.

När det gäller KKL så vet jag inte om du läst in dig på den nu men tänk på att den gäller om du köpt bilen av en handlare, inte privat (då gäller köplagen). Du ska även ha reklamerat felet till säljaren eftersom han ska ha möjlighet att själv åtgärda felet. Annars tror jag det kan bli svårt för dig att kräva att säljaren betalar reparationerna. Jag har meddelat min säljare att det förmodligen är fel på bilen och han sa att om det visar sig finnas s k ursprungliga fel så ska han stå för kostnaderna. Får se om han håller vad han lovat...
Användarvisningsbild
av Wanchai
Nu fick jag tillbaka min bil från verkstaden. Tyvärr hittade de inget fel på gasregulatorn. Det enda som gjordes var tryckkontroll av gassystemet och rengöring av spjällhuset. Hittills har jag inte fått något motorstopp så det kanske räckte.
av Fred
Jag undrar om en läckande regulator visar sig vid vanlig kontroll av trycket. Min bil felsöktes ett antal gånger innan jag via bubbeltestet kunde bevisa att regulatorn läckte. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om trycktest inte gjordes vid alla felsökningar, eller jag kan med stor säkerhet säga att det gjordes eftersom gasfördelaren byttes före regulatorn och efter ett sådant ingrepp måste trycket kollas.

Sen görs ju trycktestet med motorn igång, ofta direkt efter att bilen körts in i hallen, vilket gör att motorn redan är varm. Läckan visar sig mest när motorn är kall och jag har en känsla av att regulatorrelaterade driftsproblem vid varm motor är ganska intermittenta.

Mvh
/Fred
av snogrön
Hej

har läst igenom tråden och bilen har funkat upp och ner under året mest ner työvrr. Har inte fått ordning på gasen men skall jag få det!

Har kprt på gas igår, 15 il ca inna problemen uppkom, då stannade den i en korsning vid frikoppling, den tävr dör inte utan det sker lite sakta. SLår om till bensin och den startar igen. Testar på gas och den går på det igen.

Skall ge mig på spjällhuset och bubbeltest igen. En frågsa, kan det vra "fuel cut of valve" som bråkar.

Fortsättning följer.

Johan

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]