Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseC
#389074
Hej tänkte höra om det är någon som känner till mitt problem.
Har en V40 2,0T årsmodell 00. När jag startar min bil låter det som vanligt men när jag kört en stund och stannar och låter bil gå på tomgång, låter den nästan som en diesel. När jag varvar upp över 1300varv försvinner ljudet, sen kommer det till och från. Var hos bil verkstad, och han trodde att oljan var för tjock så han bytte oljan, men problemet kvarstår. Vad kan det vara, någon som vet?
Användarvisningsbild
av CarMan
#389102
trasig CVVT enhet.
av micke7412
#396359
CarMan skrev:trasig CVVT enhet.
Är det någon som vet vart vvt enheten sitter på en V40 1.8i (ej gdi) års modell 01, och kanske förklara det, har hört så många olika svar, vad jag kommit fram till så sitter den ovan på blocket, så varför säger en del att det är en halv dags jobb för en van mekaniker.
av Willis
#396421
Har precis samma "fenomen" i min S40 com också är en 2.0T. Vad jag vet är det ventilerna som låter, motorn var tyst vid första starten efter oljebytet sen började det låta igen.

Och det låter inte alls så som YouTube klippen som #27 länkade. Det låter om man lysar på det ljud som är kontant i första youtube klippen via #27's länk, det som låter hela tiden och innan samt efter skrapljudet.
av MSG777
#1387967
Det behöver ej vara vvt ventilen som är felande,bytte den själv på min volvo v40-04 i tron att ljudet skulle försvinna, men det kunde man glömma :-( verkar mer som om det är ett kamdrev som behöver bytas då de tydligen bara har en livslängd på 15000 om man har tur :P på dessa bilar.
Min vvt ventil satt uppe på blocket intill kamrems kåpan i 4 bultar och en kontakt så det var lätt att byta själv, utan någon dyr verkstads hjälp tråkigt bara att det ej var felet :crying: ..kan dock rekommendera att om man ska byta vvt köp en ny, då man ej vet hur den är som man tex köpt från en skrot..och eftersom det sitter en kontakt på den så räknas den som en el pryl och brukar då ej kunna lämnas åter. :x

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]