NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bogus
Hejsan! Jag har haft min v50 2,4 -05 i drygt en månad nu, och jag har märkt att de första 4-5 minuterna är motorn lite seg. Det är precis som att något i motorn säger att den inte ska arbeta för fullt? Jag tänkte först att det var choken som var igång, men så länge? Eller är det för att man inte ska kunna belasta motorn så hårt innan den blir varm?
Det kanske inte alltid är det lämpligaste, men självklart ska man KUNNA göra det. Det är ju inte som att varvtalsspärren flyttas till 4000rpm innan oljan = viss temp. Choke hade man på förgasarmotorer, för att kärringarna skulle ha ngt att hänga handväskan på :mrgreen: .. Kan inte svara på varför din motor är seg, men kanske finns det felkoder eller ngt man kan läsa ut.
av Bogus
Nej självklart är det inte så lämpligt att bränna på för fullt de första minuterna och det gör jag ju inte heller :)
MEN det jag undrar är över om det ska vara så eller inte? Men tydligen inte... får sticka till Volvo och höra med dem... :P
av viktore
Bogus skrev:Nej självklart är det inte så lämpligt att bränna på för fullt de första minuterna och det gör jag ju inte heller :)
MEN det jag undrar är över om det ska vara så eller inte? Men tydligen inte... får sticka till Volvo och höra med dem... :P
Min T5 ger inte mer än 0.1bar laddtryck vid fullgas när motorn är kall. Normalt laddtryck är runt 0.6bar.
Det är troligtvis elektroniskt reglerat beroende på motorns driftsmiljö.

Så att den inte är lika rapp kall som genomvarm är helt normalt. Såvida den inte är enormt seg, det bör inte märkas vid "normalt" gaspådrag.
Nu är det ju ganska svårt för ts att uppnå något laddtryck överhuvudtaget tror jag.. Men det kanske är andra saker som också regleras ner när motorn är kall. Mer än jag visste! Tråkigt om det är så.. Men som sagt vid "normalt" gaspådrag så ska det nog inte kunna märkas fast den e "kall".
Användarvisningsbild
av wendtan
viktore skrev:
Bogus skrev:Nej självklart är det inte så lämpligt att bränna på för fullt de första minuterna och det gör jag ju inte heller :)
Min T5 ger inte mer än 0.1bar laddtryck vid fullgas när motorn är kall. Normalt laddtryck är runt 0.6bar.
Det är troligtvis elektroniskt reglerat beroende på motorns driftsmiljö.

Så att den inte är lika rapp kall som genomvarm är helt normalt. Såvida den inte är enormt seg, det bör inte märkas vid "normalt" gaspådrag.
Var kommer denna infon ifrån?
Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]

Jag har inte gjort något med min Volvo (beh&[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]