Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Var och besiktigade bilen idag och fick nerslag på att vänster spindelled är glapp.
Det skulle ju kunna förklara varför jag har lite skumma vibrationer i bilen.

Mina frågor:
Är detta en händig människa kan klara av någolunda enkelt själv utan specilaverktyg?
Om man nu lämnar in den på en Stockholmsverkstad så vad bör priset landa på?
Är det läge att byta båda sidor när man ändå är igång?

Om en månad är det körförbud så jag ser fram emot svar innan dess :wink:
Användarvisningsbild
av Phantom
Det fixar man själv, och det är nog bra om man skruvat lite tidigare även om det går att lösa ändå.
Jag bytte spindelled hö, styrled hö, bromsslangar fram, hjullager vä i höstas i min carport. Inte var det varmt men det tog ett par dagar för mig inkl. lite turer för att inhandla saknade verktyg för bromsslangarna och hjullagret. I runda slängar kan det ha handlat om 5-8 tim effektiv skruvtid.
Till spindelleden krävs inget specialverktyg(till min bil iaf) men kan vara beroende på bilmodell tror jag.
Är den dålig på andra sidan så är det lika bra att byta, men jag anser det inte vara ett krav. Min var inte dålig men såg att det var ett dåligt gummi på den andra spindeln, men avvaktar tills det blir lite varmare innan jag byter den då bilen är besiktad och ok ett tag framöver.
Jag har för mig att jag fick ett pris på ca. 2500-3000 kr inkl. delar för byte av spindelled hos Volvo...lite osäker då jag frågade på ett helt paket med åtgärder.
Lycka till med skruvandet för det är alltid roligare att göra själv om man har möjlighet:D
Användarvisningsbild
av sidhabo
Det handlar om ifall du har intresse av att fixa det själv. I så fall är det ingen rocket science.
Vad det kostar i en verkstad beror ju helt på vilken verkstad du väljer.
Bilia .... svindyrt.
Anständig bilmek ... högst 1000 kr för jobbet ... tycker jag. Plus kostnad för delar, gissar några hundralappar.
Pratar vi om 1996 byter jag aldrig förrän jag får anmärkning från besiktningen ....
av ingvat
Byta spindelled är lätt. Du behöver dock en sk gaffel för att slå isär det hela.
Glöm inte att bilen måste stå utan domkraft när Du drar åt skruvarna.
Om jag inte minns fel kostade delarna ca 1300 kr. ( ej Volvo org. )
Användarvisningsbild
av Phantom
Det går alldeles utmärkt även utan gaffel. Men ska man ha ett verktyg till spindelled så rekommenderar jag Spindelledsavdragare art.nr 19-1254 från Biltema för 59.90kr.
Jag gjorde jobbet med att dela tre spindlar utan specialverktyg, och det gick utmärkt. Jag tror inte det skulle gått fortare eller enklare med något av nämnda verktyg. Men det avgör man själv :wink:
av *pettson*
Gäller det att lossa länkarm ínkl spindelled så tar man handsläggan och slår under spindelleden rakt upp ordentligt, sen nedåt på länkarmen. Gör man så ett par ggr så vidgas hålet som det är tänkt. Och vips lossar det hela utan problem.
Styrleden däremot kräver en avdragare (den som Phantom anger används till styrleden då).
av Danne69
Är bara en bult uppe på spindelleden sen 3 bultar på bärarmen dvs om man har lös spindel som man kan byta enkom bara spindeln..ett brytspett går bra med...om du inte har spindeln fast i bärarmen men går bra o använda ett spett då med...
Användarvisningsbild
av sthlm
Verkar ju inte vara några konstigheter att fixa det där själv.
Men nu har jag inte lyckats få tag på en plats att hålla till på så det lutar åt ett verkstadsbesök iallafall.

Efter att ha varit arbetslös ett tag så svider varje hundring som lämnar plånboken :wink:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Du kan ju också hyra mekar-plats hos t ex OK. Visserligen nån dryg hundring i timmen. Men beroende av vad verkstan tar i arbete, kanske det lönar sig i alla fall. Mer än ett par timmar behöver du normalt inte för jobbet. Praktiskt där är ju att man kan lyfta upp bilen vid behov. Om du hittar en centrum lift så blir det ju användbart för dig. Då kan du ju plocka väck hjulen när bilen är uppe på lyften.
Användarvisningsbild
av sidhabo
ingvat skrev: Om jag inte minns fel kostade delarna ca 1300 kr. ( ej Volvo org. )
Det låter dyrt ... Mekonomen, som tyvärr inte är billiga längre, hade för 600 kr.
Biltema 500 kr.
Men du kanske menade båda sidor ....

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]

E85 har dessutom lägre energiinnehåll […]

Jag har reklamerat fläkten från Trodo o[…]