Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ampe79
Hej.
Jag har fått ett riktigt jobbigt problem med min 850.
Igår åkte jag några ärenden och sen när jag skulle hämta barnen så ville inte bilen starta riktigt.
Den startade men dog direkt, efter ett tag gick inte ens det.
Jag fick då hjälp av en kompis att bogsera hem den och han slog på tanken några gånger men inget hände, sen efter
någon halvtimme startade den igen, körde en runda sen samma sak och nu startar den inte.
Jag har slagit på tanken några gånger men ingen lycka, har även testat ta bort nippeln på motorn men det kom ingen soppa.
Jag kollade felkoder och fick a2 1 2 2 vilket är motortemp givaren tror jag?
Måste tillägga att den har drawgit en del bensin sista tiden och olja.
Någon som vet vad detta kan vara för fel?

Mvh Ampe
av Lelle
Bränslereläet? Kolla det innan, vanligt problem med kassa lödningar...

Mvh: Lelle
av micke5721
Hej,

Första gången jag skriver här, så jag vill börja med att tacka alla er som delar med er av era problem och lösningar :D .

Har samma fel på min -93 GLE. Det som är dumt för mig är att jag haft samma fel på -88 240 med 230F motor för typ 10 år sedan, och då bytte jag reläet. Polletten har inte riktigt trillat ner förrän nu att det troligen är reläet som är felet även på min 850 :roll: .

Mekonmen har dessa reläer och de skall kosta ~ 300 kr enligt den info jag har, så jag kommer att köpa ett nytt, att plocka isär och löda om känns inte ok för mig då jag måste prioritera driftsäkerheten, pendla 10 mil per dag i min 850.

VH Micke

Edit: 530 kr gick reläet på och det verkar som att det var reläet för nu har den inte stannat några fler gånger och tomgången är stabilare?!

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]